Wanneer is het juiste moment om iemand aan te nemen? Ook wij, bij Boostways, zijn op dit moment nog volop aan het groeien, én dus ook ons team aan het uitbreiden. Ideaal dus om het eens over dit onderwerp te hebben!
Ik krijg heel vaak de vraag: “wanneer, Hannelore, is het moment daar om iemand aan te nemen of taken uit te besteden?”
Hét advies dat ik altijd geef: don’t be scared & hire as fast as you can! Want ik ben ervan overtuigd dat elke toevoeging – doordacht weliswaar! – aan mijn team zal leiden tot groei. En als dat dan toch niet zo blijkt te zijn, dan is het ook aan mij om stappen te zetten en dit te corrigeren.
First, let’s practice
Een geweldige tip die ik altijd aan mijn coachees geef, en die ik vandaag ook graag met jou deel, is de volgende eenvoudige oefening:
Lijst alle taken op die je dagelijks / wekelijks doet, hoe klein ze ook mogen zijn. Markeer vervolgens welke taken je niet graag doet of waar je minder goed in bent. Het resultaat? Jij ziet zwart op wit – gemarkeerd ! – welke taken je eventueel zou kunnen uitbesteden.
Watch out!
Een fout die ik zo zoooo vaak zie bij ondernemers: de overtuiging dat niemand zo goed is als zij in bepaalde taken. Want niemand kan toch mijn social media zo goed maken als mij. Of niemand kan toch zo goed een salesgesprek doen als mij.
Wel, dat is de grootste fout die je als ondernemer kan maken, want er is altijd iemand die net nog dat tikkeltje beter gaat zijn dan jij. Er zijn altijd (nog) grotere specialisten dan jij – misschien niet in alle aspecten van hoe jij het doet, maar in vele andere wel.
Wie? Hoe(lang)?
Nu je hebt besloten dat het tijd is om iemand aan te nemen, is het van vitaal belang om te bepalen wie, voor hoelang en onder welke voorwaarden. Daarnaast is het ook belangrijk om te bepalen welke taken je gaat / wilt uitbesteden en wat dit jou vervolgens kan opleveren.
Mijn tip? Overweeg om te starten met freelancers of studenten; het risico én de kost zijn lager. Plus, je kan ook groeien zonder meteen in de complexiteit van vast personeel te duiken.
Wees duurzaam én bedacht
Wanneer je iemand aanneemt is het belangrijk om niet alleen naar het heden te kijken maar ook naar de toekomst. Anticipeer! Zo ben je voorbereid op wat komt, groei met jouw bedrijf!
Én nog bedachtzamer…
Het is niet alleen belangrijk om te weten wat je wilt uitbesteden, maar ook hoe je dit gaat aanpakken. Hoe meet je succes? Hoe ga je jouw team verder ontwikkelen en begeleiden? Deze vragen vereisen een doordacht plan.
Mijn tip? Begin klein – stap per stap – en weet dat het oké is als niet alles meteen perfect verloopt.
Ik hoop dat deze aflevering je inspireert om serieus na te denken over het aannemen van de juiste mensen. Zo zal je niet alleen groeien, maar ook meer tijd hebben voor wat je echt graag doet!
Veel succes! 🚀