Iets wat ons allemaal (vaak) overkomt: eindeloos door onze feed scrollen, tot… dat ene merk erin slaagt jou naar hun profiel te lokken. Wat maakt dat merk nu zo speciaal? Is het de uitstraling? De producten? Of misschien de manier waarop ze hun verhaal vertellen? Vandaag duiken we in de kunst van digitale positionering, the must do om jouw verhaal op een unieke én consistente manier te vertellen.
Maar hoe doe je dat nu?
Laat me je inspireren met enkele bewonderenswaardige voorbeelden!
Glossier: De kracht van community
Neem Glossier, een beautymerk dat erin slaagde als een raket omhoog te schieten in de Engelstalige markten.
Hoe komt dat nu?
Glossier groeide uit de blog, “Into The Gloss,” opgericht door Emily Weiss. In plaats van te vertrouwen op de grote reclamebudgetten zoals andere merken dat doen, koos Emily voor een andere aanpak. Ze gebruikte haar community als springplank. Ze betrok haar klanten actief bij de productontwikkeling.
Dit bracht haar echte loyaliteit.
Glossier bewees dat je niet zomaar een ander groot merk hoeft te zijn. Je kan jezelf ook positioneren als een merk dat écht naar de consument luistert.
Het resultaat? In 2019 haalde Glossier maar liefst 100 miljoen dollar op en werd het merk gewaardeerd op 1,2 miljard dollar.
Lush: Anti-social positionering
Een ander voorbeeld is Lush, bekend om hun kleurrijke en super lekker ruikende badproducten.
In 2019 maakte Lush een hele ‘tegen de stroom in’-beslissing. Ze lieten social media achter zich omdat ze zich zorgen maakten over de impact daarvan op hun klanten.
In plaats daarvan gingen ze all-in op mond-tot-mondreclame en hun website. Tegen de verwachtingen in hielp deze anti-social media-strategie hen om een sterkere positie in de markt te claimen.
Vandaag de dag zijn ze weer actief op Instagram, maar de les blijft: kies een unieke positionering en je komt er!
ASOS: Gepersonaliseerde klantbeleving
Laten we ook eens naar ASOS bekijken, dé e-commerce speler in de mode.
ASOS gebruikt veel data en AI om heel gepersonaliseerde kledingaanbevelingen te doen. Zelf al opgemerkt? Wanneer jij je maten en voorkeuren invoert, geeft de website je alleen de kleding die bij jou past.
Dit is niet alleen slim; het is ook super krachtig!
Want zo zegt ASOS: “Wij zijn er voor jou. Wij weten perfect wat er bij jou past.” en dat maakt hen uniek. Dankzij technologie creëren ze een ervaring die klanten aanspreekt én hen aanmoedigt om terug te komen–loyal customers!
Jouw kans om te positioneren
Nu denk je misschien: “Dat klinkt allemaal goed, maar hoe pas ik dit zelf toe?”
Het antwoord ligt in jouw eigen positionering. Bouw een sterk personal brand op. Gebruik al je platforms—e-mailmarketing, nieuwsbrieven, jouw website—om je verhaal consistent te vertellen.
Met personalisatie is key.
Maak de customer journey uniek en relevant voor jouw klanten. Zo heb je misschien al unieke diensten en extra services, maar is je communicatie daar ook al naar?
Strategie gaat niet alleen om wat je doet. Het gaat ook om hoe je het presenteert. Grijp het momentum en zorg ervoor dat jouw klanten weten wat jou bijzonder maakt.
Side note: positionering is een continu proces. Blijf jezelf vernieuwen zodat jij en jouw bedrijf altijd aansluiten bij de behoeften van jouw doelgroep.
Voor meer… kom naar het Smart Event!
Tijdens mijn Smart Event op 25 oktober leer ik je hoe je al deze principes en lessen in de praktijk kan toepassen. Want ik ben ervan overtuigd: ook jij kan een avant-garde en revolutionair bedrijf opbouwen!
Ik kan niet wachten om jou te ontmoeten en je te voorzien van praktische tips en strategieën om jouw positionering te versterken.
Tot dan!