Je hebt een idee. Een super idee, dat voel je gewoon. Maar hoe ga je dat nu naar buiten brengen? Hoe voorkom je dat je geen bakken geld en tijd verspeelt aan een idee dat misschien dan toch niet zo goed blijkt te zijn? Het antwoord: snel valideren. In deze blogpost vertel ik je hoe bedrijven zoals Dropbox en Zappos mega-succesvol werden door slim te testen en bij te sturen. En het beste van al? Jij kan dat ook. So, we better start soon…
Dropbox: Eén video, meer niet!
Drew Houston, de oprichter van Dropbox had een fantastisch idee anno 2008. Maar in plaats van direct alles op alles te zetten en te beginnen bouwen, deed hij iets vele slimmer: hij maakte een video. Ja, lees je goed: gewoon een hele simpele video, waarin hij liet zien hoe Dropbox zou werken en hij vroeg mensen om hun e-mailadres in te vullen als ze interesse hadden.
En wat gebeurde er? Duizenden mensen gaven hun e-mailadres. Gewoon omdat ze het een goed idee vonden. Hierdoor wist Drew meteen: yes, dit product is een winner. Hij kreeg er zelfs funding voor! Gewoon omdat hij op voorhand had getest of er vraag naar was. Hij had zijn idee heel slim ‘gevalideerd’.
Moraal van het verhaal: Je hoeft nog niks af te hebben voor je begint te testen. Pitch je idee. Krijg feedback. En als mensen enthousiast zijn, ben je vertrokken.
Zappos: Testen zonder voorraad (Yes, dat kan!)
Een ander slim voorbeeld: Zappos. In 1999 wilde Nick Swinmurn een online schoenenwinkel starten. Maar… schoenen online verkopen? Vraagt dat niet om een grote voorraad?
Niet voor Nick!
Hij maakte foto’s van schoenen uit lokale winkels, zette die op zijn site en keek of mensen ze wilden kopen. Pas wanneer mensen ook echt iets bestelden, kocht hij de schoenen in.
Heel slim, om gewoon te testen zonder voorraad aan te leggen: geen risico, wél direct weten of het idee werkt.
Ook jij kan dit. Hoe? Zet je prototype online. Vraag aan je volgers of ze het willen. Post een foto, maak een pre-order mogelijk, en test de markt.
Boostways’ Diamond Case
Bij Boostways pakken we het zelf ook zo aan. In augustus organiseerde ik een namiddag voor een twaalftal vrouwen, perfect in de doelgroep van ons nieuwe Diamond-programma. Ik pitchte het en vroeg om eerlijke feedback.
Wat ze zeiden? Het was te veel, te druk. En dat voor ambitieuze ondernemende vrouwen met al een volgeplande agenda. Na deze pitch, hebben we geluisterd en het programma aangepast.
Thanks ladies, for the quick validation!
Conclusie? Vraag feedback en wees bereid om bij te sturen. Te veel ondernemers blijven hangen in hun originele idee en verliezen de connectie met wat de klant écht wil. Flexibiliteit is je grootste troef.
Crowdfunding
En dan heb je natuurlijk ook nog de optie crowdfunding. Kickstarter is daar de perfecte tool voor. Kijk maar naar Oculus Rift, de VR-bril die begon op Kickstarter en nu van Meta (Facebook dus) is. Ze zetten hun idee op Kickstarter, vroegen mensen om hun project te steunen en voilà, funding was binnen!
Kickstarter is niet alleen voor techies. Het is dé manier om zonder veel risico te ontdekken of mensen willen betalen voor jouw idee.
Dus, probeer het gewoon. Zet je idee op Kickstarter, maak een mooie pitch en kijk of er interesse is. Zo simpel is het.
Hoe valideer jij jouw idee?
Nu we al deze inspirerende voorbeelden doorlopen hebben, wil ik je laten zien hoe jij het zelf kan toepassen.
Maak een simpele demo-video van je idee, zoals Dropbox deed. Start een pre-order voor je product, zoals Zappos. Organiseer een beta-programma waarbij je een korting geeft in ruil voor feedback, net zoals wij met Diamond deden.
Valideren hoeft niet duur te zijn. Het gaat erom dat je durft te schakelen. Laat je niet vasthouden door een idee dat niet werkt, maar wees flexibel en pas je aan aan de markt..
Wil je hier meer over leren?
Tijdens mijn SMART-event op 25 oktober gaan we nog dieper in op snelle validatie en strategisch ondernemen. We gaan samen kijken hoe jij je idee slim kan testen én lanceren.
Scoor je ticket hier. Ik kan niet wachten om je daar te zien en je mee te nemen in de wereld van Strategie, Momentum, Avant-garde, Revolutie & Transformatie.
Tot dan?
I’m so ready!