Black Friday – wat kan jij doen?

Een nieuwe aflevering van onze podcastmarathon, aflevering 55 alweer! Vandaag duiken we in iets dat vele ondernemers met spanning tegemoet zien: Black Friday, dat dit jaar op 24 november valt. Met nog maar een kleine twee weken te gaan, vraag ik me af: weet jij al wat je gaat doen op Black Friday? Zo niet, maak je geen zorgen, want ik ga je helpen met een dosis inspiratie, tips én tricks.

Maar voordat we daar dieper op ingaan, laten we eerst een kijkje nemen naar wat we, bij Boostways, zelf van plan zijn te doen voor Black Friday.

En ‘t is een heel specialleke!

Want Black Friday valt dit jaar op mijn verjaardag én het is ook nog eens de eerste verjaardag van onze podcast. Drie redenen om te vieren betekent dat we driemaal zo bijzonders iets voor jou in petto hebben.

Ik ga je nog niet te veel verklappen, het enige wat ik je nu al vertel is dat we echt all-out gaan met de meest waanzinnige deals, inclusief een wachtlijst waar jij je nu al voor kan aanmelden. Zowel voor nieuwe als bestaande klanten!

‘t Wordt echt spectaculair, beloofd!

Schrijf je nu al in op de wachtlijst via boostways.be/wachtlijst. Dit wil je niet missen!

Blog podcast 55 A

Black Friday & its details

Nu, datgene waar ik het in dit blogartikel met jou over wil hebben: Black Friday. Wat is het eigenlijk?

Black Friday is een wereldwijd winkelspektakel dat voornamelijk ontstaan is in de e-commerce. Black Friday staat bekend om de waanzinnige kortingen die overal ter wereld worden aangeboden, zowel online als offline.

En reken maar dat het een succes is!

Vorig jaar heeft de Micmac Shopping Index vastgesteld dat Black Friday 2022 de dag was met de hoogste piek in aankoopintentie. In België alleen al zagen we een stijging van 344 procent in online transacties ten opzichte van de maand ervoor.

Kortom, het staat buiten kijf dat Black Friday een heel belangrijk momentum is voor verkoop om op in te spelen. Ook voor ons, ondernemers, dus.

Waarom?

Omdat ook jij de kans hebt om extra omzet binnen te halen d.m.v. goede acties en je jaar zo nog succesvoller af te sluiten. Let’s go!

Not only Black Friday

Voordat we dieper duiken in welke acties jij dit jaar voor Black Friday kan doen, moet je eerst en vooral weten dat er meer is dan Black Friday alleen. Er zijn nog twee andere fenomenen aan verbonden.

 

Blog podcast Extra 3

1. Black Friday Creep

Hoewel veel mensen op Black Friday zelf kopen, is er ook ‘Black Friday Creep’. Dit houdt heel eenvoudig in dat de kortingen eigenlijk al vroeger beginnen, alsook langer duren dan Black Friday alleen.

Wat jij dus kan verwachten dit jaar, is dat er mogelijk al een verkooppiek zal zijn op 17 november. Want 17 november is exact één week voor Black Friday. Het zijn eigenlijk ‘pre-Black Friday-deals’. Steeds meer bedrijven beginnen eerder met kortingen om mensen nog meer aan te moedigen om te kopen.

Blog podcast Extra 2

2. Cyber Monday

Heel vaak wordt Black Friday het hele weekend doorgetrokken tot de maandag erna. Of ook wel ‘Cyber Monday’ genoemd. In Europa is Cyber Monday minder populair dan in de VS, waar het de grootste dag voor e-commerce is, met een omzet van 11,3 miljard euro in 2022.

Wat jij dus kan doen, is overwegen of je jouw Black Friday-actie laat lopen tot 27 november (of niet). Of je zou natuurlijk ook kunnen inzetten op een pre-Black Friday-deal die ingaat vanaf 17 november.

It’s up to you!

Black Friday trends

Er zijn enkele opvallende trends voor Black Friday waar jij rekening mee kan houden voor jou actie(s) dit jaar!

1. Ten eerste is er een sterke groei in mobiele aankopen. Bijna 8 op 10 aankopen worden nu gedaan via mobiele apparaten. Zorg er dus zeker voor dat je landingspagina’s mobile friendly zijn en dat alles soepel én snel verloopt.

2. Een andere trend is de opkomst van “buy now, pay later” opties, zoals Klarna. Tijdens Black Friday 2021 gebruikten 1 op 3 mensen deze optie. Het biedt klanten de mogelijkheid om nu te kopen en pas 30 dagen later te betalen, wat – zeg ik uit eigen ervaring – heel ‘over de streep trekkend’ werkt voor klanten!

3. Een derde belangrijke trend is de groeiende aandacht voor duurzaamheid en ethiek. Klanten hechten steeds meer waarde aan duurzame producten en merken die hun waarden weerspiegelen. Als ondernemers kunnen we hier een groot voordeel uit halen door onze eigen waarden en normen nog meer in de schijnwerpers te zetten.

Nu, wat kan jij doen?

Nu is jouw hamvraag of course: wat kan ik doen voor Black Friday?

Met de trends die ik hierboven heb uitgelegd in je achterhoofd, heb je misschien al een beter idee. Toch niet? Hier zijn enkele suggesties:

  • Je kan een speciale Black Friday-deal bedenken voor een product of dienst die normaal gesproken niet in je assortiment zit. Op die manier voorkom je dat bestaande klanten zich buitengesloten voelen.
  • Je kan ook als je een loyaliteitsprogramma hebt, tijdens Black Friday extra loyaliteitspunten geven.
  • Je kan verrassingspakketten maken met oude stock.
  • Je kan klanten belonen met een extra bonus, met iets extra wanneer ze bij jou instappen op Black Friday.
  • Als je een webshop hebt, kan je bijvoorbeeld gratis verzendingen / gratis retourneren aanbieden. Of je kan een extra cadeautje in je bestelling steken. Het hoeven dus zeker niet alleen maar prijskrakers te zijn op Black Friday!

Er is heel veel mogelijk, dus ik zou zeggen: laat je creativiteit de vrije loop!

Blog podcast Extra 1

⚠️ IMPORTANT REMINDERS

Onthoud dat je Black Friday-actie niet alleen draait om kortingen; het gaat er ook om loyale klanten te belonen en nieuwe klanten aan te trekken met jouw geweldige deals.

Waar je nog op moet letten voor Black Friday?

Mensen zijn heel impulsief en beslissen vrij impromptu als het om vrij goedkope aankopen gaat (< 100 à 150 euro).

Belangrijk is dus dat jij goed inzet op je digitale kanalen (social media, e-mailmarketing …) om je deals optimaal te promoten. Niet alleen de dag zelf, maar ook ervoor én erna moet jij ‘hype’ blijven geven!

Dus, wat ga jij doen op Black Friday? Ik ben heel benieuwd. Laat het ons dus zeker weten. Ook als je nog vragen hebt!

En …. Last but not least, nog eens de reminder: vergeet niet om je op onze wachtlijst te zetten als je benieuwd bent naar onze waanzinnige deals voor Black Friday. Meer informatie vind je via www.boostways.be/wachtlijst.

We wensen je veel succes en creativiteit bij het bedenken van jouw Black Friday-actie. Ga ervoor en maak er een onvergetelijke dag van, voor jou en voor jouw klanten!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community