Content repurposing: wat en hoe?

Als ondernemer kan je maar best inzetten op content repurposing, of ook wel content recycling genoemd. Want het zorgt ervoor dat je zo duurzaam mogelijk te werk kan gaan. Klinkt deze term je nog niet bekend in de oren? Dan brengen we daar samen snel verandering in. In deze blogpost leg ik je uit wat content repurposing juist is en waarom jij het moet gebruiken.

Wat is content repurposing?

Blog 2023 07 05 extras 1

Het woord zegt het eigenlijk zelf al: je doet aan content repurposing wanneer je jouw bestaande content een nieuw purpose, doel of bestemming geeft. Het is dus eigenlijk dé manier om zo duurzaam mogelijk met jouw content om te gaan. Want je werkt één idee goed uit en daarna is het pad gelegd: het enige wat je nog moet doen is de content ietwat aanpassen aan het kanaal waarop je het wil gebruiken.

Content repurposing brengt twee grote voordelen met zich mee. Enerzijds dient het om jouw bereik te vergroten – je gaat immers inzetten op meerdere kanalen! Anderzijds vergroot je er de levensduur van je content mee – en dus ook de tijd en moeite die je erin gestoken hebt!

Welke content kan ik repurposen & hoe?

“Tja, Hannelore, allemaal goed en wel. Maar hoe kies ik nu de juiste content voor hergebruik?”

Wel, het antwoord is simpel: kijk naar jouw statistieken. Ik zeg altijd “meten is weten” en dat geldt ook hier. Maak gebruik van een tool zoals Google Analytics om te kijken welke content van jou het al goed doet. Welke content heeft de meeste views? Waar keren mensen het vaakst naar terug? …

Eenmaal je de content gekozen hebt, is het tijd om na te denken over het best mogelijke kanaal voor jouw de content. Daarbij moet je je afvragen: hoe kan ik mijn ideale klant de meest waardevolle ervaring bieden? ‘Waardevol’ in die zin dat jij aan je ideale klant toont dat je een meerwaarde voor hem of haar bent. Jij biedt hem of haar iets aan dat nergens anders te vinden is.

Nu je weet hoe je content kiest voor hergebruik, is het tijd voor the real deal. Hier zijn 5 manieren om jouw content te hergebruiken.

 

  1. Verander een (blog)post in een video voor op jouw website: video wint steeds meer aan terrein. Het is dan ook heel slim als ondernemer zo veel mogelijk op dit medium in te zetten.
  2. Maak van jouw video’s meerdere korte video’s: met de populariteit van TikTok zijn korte video’s een opkomend format. Zelfs YouTube doet eraan mee.
    Je kan jouw korte video’s publiceren op verschillende kanalen (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram Reels, YouTube-shorts of TikTok-video’s).
  3. Hergebruik stukjes van jouw content (blogs, e-book…) als social media berichten: Ga nauwgezet door alle content die je hebt. Elke tip, idee, oplossing, les of afbeelding kan hergebruikt worden als post op sociale media.
  4. Maak een e-book van blogposts over eenzelfde topic: in mijn geval van Boostways Coaching zou ik bijvoorbeeld al mijn blogposts over online zichtbaarheid en sociale media kunnen bundelen in een e-book.
  5. Maak een blogpost van een voor jou wetenschappelijk artikel of onderzoeksrapport: markeer de belangrijkste punten uit de whitepaper of de belangrijkste bevindingen uit een rapport en verpak ze als een blogbericht.


Voilà, dit waren ze dan: 5 ideeën om jouw content in een nieuw jasje te steken. 

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community