Als ondernemer is het vermogen om vooruit te denken niet alleen een echte troef, maar ook een absolute noodzaak. Waarom? Omdat vooruitdenken je in staat stelt om te anticiperen op veranderingen in de markt. En dat, liefste ondernemer, is essentieel voor het succes én de groei van je bedrijf. In deze blog ga ik dieper in op waarom vooruitdenken zo belangrijk is en hoe het je kan helpen om voorop te blijven lopen in ondernemersland. Let’s dive in!
Op het moment dat ik deze blogpost schreef, was ik aan het coachen in Kreta voor mijn tweede bedrijf, Hands On Academy. Voor als je dat dus nog niet wist: ja, ik heb een tweede bedrijf, samen met mijn business buddy Ellen van Full Circle Coaching. En dat waar wij samen gekend voor zijn: Growcations organiseren. Niet zomaar Growcations, maar echt de ‘getrademarkte’ vorm ervan: samen drie à zeven dagen op schock om echt een grote shift te maken, zowel voor jezelf (persoonlijk) als voor je onderneming (professioneel).
Eén van de dingen dat altijd op ons Growcation menu staat? Je kan het al afleiden uit de titel van dit artikel: vooruitdenken, dat een kracht heeft die je niet mag onderschatten – en wat ik heel veel coachees vaak wel zie doen.
Wat houdt ‘vooruitdenken’ nu juist in?
Wel, vooruitdenken gaat verder dan alleen jouw dagelijkse taken voor de komende week inplannen. Jup, wanneer ik het heb over ‘vooruitdenken’ bedoel ik ook dat jij jouw visie voor de toekomst op scherp moet hebben. Waar wil je met je bedrijf naar toe? Wat zijn de doelen die je hebt?
Daarbij is het zeker toegestaan – aangeraden zelfs! – om groots te durven denken en vervolgens ook de juiste stappen te zetten om dat waar te maken.
Wanneer je ‘vooruitdenkt’ is het belangrijk om zowel je privéleven als je professionele leven in rekening te brengen. Daarom dat ik het in de rest van deze blogpost verder opsplits.
Vooruitdenken in je persoonlijke leven
Stel jezelf de vraag: wat staat er in mijn leven te gebeuren dat een invloed kan hebben op mijn bedrijf? Misschien staat een operatie gepland of een belangrijke gebeurtenis in je omgeving die je aandacht vereist. Het is belangrijk om deze momenten te pinpointen en na te denken over hoe je je bedrijf kan blijven runnen tijdens deze periodes.
TIP: Je agenda is je beste vriend!
Markeer de momenten waarop je niet beschikbaar bent en plan bufferdagen of -weken in rond drukke tijden. Zo krijg je een duidelijker overzicht over wanneer je meer (of minder) moet werken. Wat zorgt voor minder stress in je hoofd!
Vooruitdenken in marketing
Nu we het gehad hebben over persoonlijk vooruitdenken, laten we eens naar jouw marketing kijken. Hoe kan je je bedrijf laten groeien en je omzet verhogen door vooruit te denken in je marketingstrategie? Wel, dat, liefste ondernemer, begint allemaal bij een goed doordacht marketingplan.
Een effectief ‘vooruitgedacht’ marketingplan omvat niet alleen welke acties je gaat ondernemen, maar ook hoe je kan inspelen op toekomstige gebeurtenissen. Denk daarbij aan financiële doelen vastpinnen en nadenken over welke producten / diensten je wilt promoten. Moet je evenementen organiseren, webinars houden, of speciale promoties lanceren? Zorg ervoor dat ook dit duidelijk in je plan staat.
Jezelf vervangbaar maken in je bedrijf
Net zoals ik al even bezig met je eigen bedrijf succesvol uit te bouwen? Dan is het, net zoals het dat bij mij is, een goede volgende stap om na te denken over: hoe jezelf vervangbaar te maken? Want ja, ook als jij , de CEO van je bedrijf, niet aanwezig is, zou je bedrijf moeten kunnen blijven runnen. Zo is het ook bij de big ass companies, with the big boss CEOs (Tesla & Elon Musk, Apple & Tom Cook …)
Stel jezelf de volgende vragen:
- Wie wil je in je team (kennis, expertise, ervaring…)?
- Welke middelen heb je nodig (nieuwe tools, software…)?
TIP: Zo doe je dat…
Ook al ben je nog maar een klein bedrijf, het loont de moeite om van in het begin jouw processen te documenteren én standaardiseren. Zo kan je later, wanneer je bedrijf uitbreidt, heel gemakkelijk aan je nieuwe teamleden tonen hoe ze deze processen tot een goed einde moeten brengen.
Wat gaat al dit vooruitdenken jou nu opbrengen?
Tot alleen maar goede dingen! Jazeker! Ik zou een ellenlange lijst aan voordelen kunnen opnoemen. Maar wees gerust. Ik bespaar je dat en beperk met tot de belangrijkste drie.
Anticiperen op veranderingen op de markt
Vooruitdenken stelt je in staat om trends en veranderingen op de markt te zien voordat ze ook effectief gebeuren. Daardoor heb je een voorsprong op je concullega’s!
Strategische groei
Met een heldere langetermijnvisie in het vizier kan je een heel strategisch plan uitbouwen dat je stap per stap op weg brengt naar succes!
Risicobeheer
Door vooruit te plannen, kan je potentiële risico’s identificeren en proactieve maatregelen nemen om je bedrijf te beschermen tegen onverwachte tegenvallers.
So as you can see, only benefits you get out of it. Vooruitdenken is echt key, wil je mét succes ondernemen! Dus, waar wacht je nog op? Het is tijd om die vooruitziende blik van jou scherp te stellen en je bedrijf naar ongekende hoogten te stuwen!
YOU GO! SUCCES!