Groei alert: hoe jij als ondernemer jouw eigen (positieve) verhaal schrijft

Ik ben het al zo vaak tegengekomen: ondernemers die zichzelf onbewust blaasjes (aka verhalen) wijsmaken waardoor ze geen verdere stappen nemen. “Wanneer ik echt veel verdien, gaan mijn vrienden mijn niet meer moeten hebben”, “ik ben niet goed genoeg om het echt te maken”… STOP DAARMEE, hier en nu! Zulke gedachten houden je alleen maar klein! Het is dringend tijd om te leren hoe verhalen van realiteit te scheiden. En ik, Hannelore, ga je daar bij helpen.

Maak het onderscheid!

Verhalen versus realiteit. Het ene is absoluut het andere niet en daar moet jij je – stap 1 – bewust van worden. Om het onderscheid scherp te stellen, geef ik je twee definities:

Realiteit = de feiten of de objectieve versie van wat er gebeurt. Daarbij worden de mening en gedachten van zowel onszelf als anderen buiten beschouwing gelaten.

Verhalen = wat we onszelf vertellen over hoe de wereld werkt.

 

Neem nu het voorbeeld van een ondernemer die tegen zichzelf zegt: “Wanneer ik rijk ben, gaan mijn vrienden mij niet meer moeten hebben.” Heeft hij / zij dit al ervaren? Neen! Weet hij / zij dus of dit waar is of niet? Neen! Deze ondernemer heeft een verhaal in zijn of haar hoofd geprent waardoor hij / zij zichzelf op de rem trapt.

En omdat we er vaak zo rotsvast van overtuigd zijn dat onze verhalen waarheid zijn, zoeken we naar allerlei bewijs in onze omgeving om dat te versterken.

Een ietwat mollige vrouw heeft bijvoorbeeld net een relatiebreuk achter de rug. Haar ex heeft haar altijd aangespoord om te sporten, dus denkt ze dat haar relatiebreuk te wijten is aan het feit dat ze niet helemaal fit is en beslist ze drastisch te vermageren. Herken je het (subjectieve) verhaal, beste ondernemer? Er is helemaal geen bewijs voor dat haar ex-vriend haar te mollig vond: het zit allemaal in haar hoofd!

Dus word je bewust van de verhalen die jij jezelf wijsmaakt. Stel jezelf de vraag:

Wat is echt zo? VERSUS Wat denk ik dat zo is, maar is niet per se zo?

Herschrijf jouw verhalen

Extra A 09 26

Daarna is het een kwestie van negatieve verhalen die jou beperken te herschrijven naar positieve verhalen die jou doen groeien. “Ja, Hannelore”, denk je, “makkelijk gezegd, maar veel moeilijker gedaan!”

Dit kan op het eerste zicht misschien zo lijken, beste ondernemer, maar eens je je bewust bent van de verhalen in je hoofd, is de stap helemaal niet zo groot meer om ze te herschrijven. Ik geef je een nuttig stappenplan om dat te doen!

  1. Identificeer: Wat zijn de verhalen die jij gelooft? Wie ben jij zonder je verhaal? Hoe zou je je dan voelen? Gelukkig of niet? Trots of niet? …

    Identificeer welke limited beliefs er achter jouw verhalen schuilen. Het is heel belangrijk om je daar bewust van te worden.

  2. Ontmantel: Wat zorgt ervoor dat jij in je verhalen gelooft?

    Vaak zoeken we naar dingen (ervaringen, meningen…) die ons verhaal ondersteunen: bewijst dat ertoe geleid heeft dat jij gelooft in jouw verhaal.

    Bv. Je denkt dat je niet goed genoeg bent om zelfstandige te zijn omdat je ooit gebuisd was voor wiskunde en dat ertoe geleid heeft dat je jezelf ‘niet goed met cijfers’ vindt.

  3. Laat los: Welke voordelen zal het jou brengen wanneer je dit verhaal loslaat?

    Tijd om los te laten en je voor te bereiden op een nieuw verhaal schrijven!

  4. Time for a new you: Welk verhaal wil jij nu eigenlijk echt schrijven? Wat wil je geloven en waar wil je naar handelen?

    Terwijl je nadenkt over deze vragen, blik ook terug op herinneringen, ervaringen, meningen van anderen … uit het verleden die jouw nieuwe verhaal kunnen versterken.

  5. Geloof: Hoe voel je je bij dit nieuwe verhaal? Welke gedachten en emoties komen bovendrijven?

    Als het goed voelt, sta dan ook voor de volle 100 % – neen, 110 % – achter de nieuwe verhalen die je hebt geschreven! Want alleen als je er zelf in gelooft, zal het ook zo zijn!

Succes!

Doe je het liever toch niet op je eentje? Heb je graag nog wat hulp? Dat kan! In onze groeitrajecten gaan we samen aan de slag om jouw verhaal te herschrijven! We leggen de vinger op dat wat jou nu tegenhoudt, om dat vervolgens om te vormen in de boost die jouw bedrijf nodig heeft!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community