Today on the menu? Een Hannelore explains! Wat ik precies ga uitleggen? Iets waar ik veel van mijn coachees heel vaak mee zie struggelen. Wat is nu eigenlijk het verschil tussen jouw visie, missie, positionering, the billboard exercise en the elevator pitch?
Onlangs, in één van mijn VIP calls, vroeg één van mijn coachees: “Seg, Hannelore, wat is nu eigenlijk het verschil tussen mijn visie, missie, positionering, the billboard exercise en the elevator pitch? Ik heb het gevoel dat het allemaal zowat hetzelfde is bij mij…” Een heel terechte, heel goede vraag! Want ik zie wel vaker dat mijn coachees deze begrippen verwarren.
Een eerste geruststellend antwoord: eigenlijk liggen deze begrippen niet zo ver van elkaar. Ze zijn allemaal met elkaar verweven. Dus hoe meer ze bij jou in dezelfde lijn liggen, hoe beter eigenlijk.
Missie: waarom jij de dingen doet
Laten we beginnen met jouw missie. Wat jouw missie anders maakt dan jouw visie, is dat het te maken heeft met jezelf. Jouw missie gaat echt over waarom jij dingen doet (privé), alsook over wat je met je bedrijf wil bereiken (professioneel). Anders gezegd zijn het dus echt de motivatie en beweegredenen achter jouw acties.
Mijn missie bijvoorbeeld is om andere ondernemers te helpen en zo mijn steentje bij te dragen aan deze wereld.
Visie: waar je naartoe wilt
Visie daarentegen gaat over waar jij naartoe wilt op lange termijn. Hoe zie jij jezelf (privé) en je bedrijf (professioneel) binnen 5, 10, 20 jaar? Jouw visie is gericht op het leven dat je wilt leiden in de toekomst.
Mijn visie is bijvoorbeeld dat ik op lange termijn meerdere bedrijven wil hebben en vrij jong op pensioen wil gaan om te kunnen reizen.
Positionering: welke positie jij wil innemen
Jij neemt een positie in op de markt om strategische redenen. Want jij wil je kunnen onderscheiden van jouw concullega’s waardoor (potentiële) klanten heel gericht jou komen opzoeken & no one else. Positioneren doe je o.a. door jouw doelgroep heel gedetailleerd af te bakenen: leeftijd, woonplaats, hobby’s, interesses etc.
De elevator pitch en the billboard exercise vormen de commerciële vertaling van jouw positionering, of jij die in jouw communicatie jouw producten / diensten aantrekkelijk probeert te maken voor jouw (potentiële) klant.
Want jij zegt niet, heel droog en direct, aan jouw klant: “mijn doelgroep zijn jonge mama’s met tijdelijke chaos in het huishouden” (= doelgroep positionering). Neen, jij lokt hen à la: “Jij bent jong? Jij bent mama? En kan even hulp gebruiken om alle ballen tegelijkertijd in de lucht te houden?” (= billboard exercise).
The billboard exercise: de korte vorm van elevator pitch
The billboard exercise is de verkorte versie van de elevator pitch. Het gaat om een tagline of slogan van max. 2 à 3 zinnen waarmee je zo aantrekkelijk mogelijk beschrijft wat je doet. Het doel van jouw billboard is om jezelf van de rest te onderscheiden en de belangrijkste informatie over jouw bedrijf mee te geven aan de klant, waardoor hij of zij meteen verkocht is!
The elevator pitch
The elevator pitch is uitgebreider dan de billboard exercise en geeft meer duiding over jouw bedrijf. Het gaat meer in detail in op wat je doet, waarom je dat doet en wat het de klant kan opleveren (= transformatie).
Maar laat je niet vangen: net zoals de billboard exercise, mag ook de elevator pitch niet te lang zijn. Jij hebt immers maar x-aantal verdiepen de tijd om jouw medepassagiers in de lift te overtuigen van wat jij doet!
Voilà, dat waren ze dan: een aantal hele belangrijke termen explained! Waarom ze nu zo belangrijk zijn? Ze scheppen duidelijkheid over de essentie van jouw (ondernemers)bestaan. Ze bieden richting, in goede tijden én in slechte tijden. Kortom, ze helpen jou in jouw groei.
Aan jou nu om ze voor jouw bedrijf in te vullen! Daarvoor geldt: hoe meer detail, hoe beter!
Ik wens je alvast veel succes!