Personal branding, de troef die jou uniek gaat maken in de markt

Aan al onze coachees, voor alle kleine ondernemers out there. Deze is er echt eentje voor jullie. Ik heb het over personal branding. Een troef die je echt zou moeten uitspelen. Maar wat is het nu juist? Waarom is het zo belangrijk? En vooral: hoe kan jij een sterke personal brand uitbouwen? Alles daarover in dit blogartikel. Verder lezen is de boodschap dus.

Wat is personal branding?

Oké, voordat we dieper ingaan op hoe je een sterk personal brand opbouwt, laten we eerst even stilstaan bij wat personal branding nu eigenlijk is.

‘Branding’, of het (op)bouwen van een merk, is meestal een gekende term bij het grote publiek. Voeg daar ‘personal’ aan toe en het krijgt meteen een andere dimensie. Personal branding gaat namelijk over het opbouwen van een merk rond een individu. Echt rond jijzelf als ondernemer dus!

Hoe positioneer jij jezelf in de markt?
Hoe kijken andere mensen naar jou?
Hoe ervaren ze jou?

Blog podcast 79 A

Voor kleine ondernemers

Personal branding is vandaag de dag cruciaal. Zeker voor kleine ondernemers zoals jij en ik. Het is namelijk zo dat wij ons kunnen onderscheiden van grote merken. 

Laat ons heel eerlijk zijn, merken zoals Tesla en Apple hebben een stukje personal brand door hun founder. Maar laat ons dubbel eerlijk zijn, daar zit weinig persoonlijkheid in, weinig individualiteit. Wij, als kleine ondernemers, hebben daar voordeel om uit te spelen. Wij kunnen echt onszelf naar voren brengen. 

Onze eigen identiteit benadrukken. 
Een unieke perceptie creëren rondom jezelf en je merk. 
En trippel eerlijk zijn, dat is precies wat we nodig hebben om op te vallen in de markt.

Waarom te ‘personal branden’

Opvallen in de markt. Ok, you get that. Toch wil ik je ook nog even heel expliciet meegeven waarom het zo belangrijk is om een personal brand op te bouwen.

Een sterk personal brand helpt je om makkelijker vertrouwen op te bouwen, met als resultaat dat het ook makkelijker is om mensen te overtuigen van wat je aanbiedt. Vertrouwen is de basis van alles in marketing en sales. Mensen kopen wanneer ze voldoende vertrouwen hebben in jouw product of dienst.

Daarnaast helpt een personal brand je om je te onderscheiden van anderen in jouw vakgebied. Het maakt jou uniek en herkenbaar, wat weer leidt tot sterke en langdurige relaties met klanten en mond-tot-mondreclame.

Blog podcast 79 B

Hoe te ‘personal branden’

Oké, genoeg gepraat over waarom personal branding belangrijk is. Nu, de vraag waar het allemaal om draait: hoe te personal branden?

Het antwoord komt in viervoud:

Nr1

Authenticiteit

Don’t be someone you are not. Laat zien wie je echt bent en waar je echt voor staat. Want mensen prikken door nepheid heen. 

Wees echt. 
Wees authentiek. 

Jij bent een prachtig persoon én ondernemer en dat mag gezien worden!

Snelle oefening: denk eens na over momenten waarop je echt authentiek was en hoe dat anderen heeft beïnvloed. Grijp deze momenten vast en kijk eens wat je nog meer kan doen om in je merkcommunicatie die authenticiteit te integreren.

Nr2

Jezelf positioneren

Positionering. Zo belangrijk en daarom ook een van mijn stokpaardjes. Over wat positionering juist is en waarom het zo belangrijk is, ga ik het nu niet hebben.  

Toch meer over weten? Dan kan dat via deze in dit blogartikel: https://boostways.be/positionering-wat-is-dat-juist/ 

Je hebt niet alleen positionering nodig voor jouw bedrijf, maar ook voor jezelf. Hoe ga jij je positioneren? Wat maakt jou uniek? Waar wil jij gekend voor zijn? … 

Definieer wat jou uniek maakt en waar je voor staat. Blijf dicht bij je kernwaarden en wees consistent in wat je uitstraalt.

Ik ben bijvoorbeeld een snelle denker. Ik hou ervan om mijn mening te zeggen en ik ben heel enthousiast. Dat zijn dingen die in mijn karakter zitten, maar die ook mijn bedrijf verder helpen.

Nu, binnen dat zelf-positioneren kan je eens gaan nadenken over jouw attributen. Dat is een marketingterm die gebruikt wordt om aan te duiden wat jou uniek maakt, wat jou onderscheidt van de rest.

Het is altijd handig om een 4- of 5-tal attributen te hebben en die ook heel zichtbaar te maken in jouw verhaal. Mijn attributen zijn bijvoorbeeld de Dame Blanche en Gin Tonic, maar evengoed enthousiasteling en dierenliefhebber.

Nr3

Herkenbaarheid & storytelling 

Vertel verhalen die jouw merkverhaal versterken. Laat zien waar je vandaan komt en waar je naartoe wilt. Wees herkenbaar voor je doelgroep en creëer emotionele connectie.

Een snelle oefening: wat is jouw kernverhaal?  Wat is jouw origin story? Wat is jouw bestaansreden voor jouw merk ook? Wat maakt dat heel persoonlijk? 

Mijn origins story is dat ik uit het carrièreleven ben gebroken, dat ik een directiefunctie had. Ik had een dikke auto, een dikke loon, mijn team. Ik was op weg om een hoge positie te krijgen bij L’Oréal. En toch smijt ik alles weg en ga ik ondernemen. Mét succes! Boostways is een succesvol bedrijf nu!

Nr4

Wees consistent

Wees consistent in wat je doet. In de frequentie van posten, in het verhaal dat je vertelt, in jouw visuele identiteit… Zorg er eerst voor dat jouw personal brand een sterke identiteit heeft en vervolgens dat je die ook op een sterke, consistente manier naar buiten brengt.

Als je dat gaat doen, ben ik ervan overtuigd dat jouw personal brand solid wordt. Personal brand bouwen kost wat tijd, maar is heel leuk, omdat het echt een weerspiegeling is van wie je echt bent. Het vraagt een positionering, het vraagt nadenken over storytelling, over merkverhalen, maar dat zijn skills die je kan leren. 

Als jij nu denkt: “Ja maar, Hannelore, die skills die heb ik toch nog niet. Moeilijker dan gedacht…”. Weet dan dat dit echt iets is waar wij in onze coachings aan werken. Wij kunnen jou hiermee helpen. Het enige wat jij moet doen is ons een berichtje sturen en dan bekijken we samen hoe we dit gaan doen. 

Dus, tot hoors?

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community