Help, het is crisis, wat nu?!

Vandaag de dag leven we in onzekere tijden. Daar kunnen we niet omheen. Ook wij, als ondernemers, niet. Wat we daarentegen wel in de hand hebben is hoe we ermee omgaan. In aflevering 7 van de ‘Boost My Life’-podcast geef ik je dan ook de tools in handen om niet toe te geven aan gevoelens van angst en onzekerheid in tijden van crisis. Let’s get them down!

Wist je dat ik, Hannelore, ook communicatiewetenschapper ben? En speciaal voor deze aflevering kruip ik in die rol. Want van daaruit kan ik beter kaderen wat er vandaag de dag precies aan de hand is; van daaruit kan ik jou de tips & tricks aanreiken om de realiteit (beter) in handen te nemen én houden.

Snippets of our reality:
     De winter komt eraan en dat boezemt schrik in.
     Want de energieprijzen swingen nu al de pan uit.
     Een nieuwe coronagolf loert om de hoek.
     De oorlog tussen Rusland en Oekraïne blijft maar duren…

We leven in donkere tijden en daar worden we elke dag opnieuw mee geconfronteerd, o.a. in de media. Meer dan logisch ook dat er een soort van angstklimaat heerst; dat velen geen grote beslissingen durven nemen en zich in de plaats eerder afwachtend opstellen. De wereld waarin we leven kan heel overweldigend zijn. Zeker voor ons, als ondernemers…

Maar wat kan jij daar aan doen?

1. Word je er bewust van!

Want wat gebeurt er nu precies tijdens een crisis?

De media sturen verschillende boodschappen de wereld in die eigenlijk niet helemaal objectief zijn, ook al verwachten we dat wel. Door een bepaald jargon te gebruiken, accenten te leggen… doen ze namelijk aan dat wat in de communicatiewetenschappen ‘framing’ wordt genoemd.

In tijden van crisis is het zelfs zo dat de media vaak een angstframe gebruiken, wat ervoor zorgt dat mensen gaan bevriezen. Een meer dan logische reactie ook! Want ons reptielenbrein – dat stukje oerbrein in ons met als enige doel ‘overleving’ – wil ons behoeden voor al wat gevaarlijk is. En daar bestaan twee opties voor: 1. terugvechten, of 2. bevriezen. Jij moet er dus voor zorgen dat je lid wordt van club 1 (10% van de bevolking) en zeker niet van 2 (90% van de bevolking).

Want bevriezen tijdens een crisis is gevaarlijk. Héél gevaarlijk zelfs voor ons, ondernemers…

Ik maak er even een tekeningetje bij:
Bekijk de crisis even zoals een roltrap die naar beneden gaat. Als je stilstaat, blijf je niet ter plaatse trappelen. Neen! Je wordt vanzelf mee naar beneden getrokken. Wat jij daarentegen wilt, is boven geraken om te ‘overleven’, ‘groeien’ zelfs in het beste geval. En de enige manier om dat te doen, is door een efforteke te maken en sneller, tegen de roltrap in, te beginnen lopen.

Ik wil je maar zeggen: als je tijdens een crisis stilstaat of meegaat in gedachten van angst en onzekerheid, dan ga je alleen maar achteruitgaan in the end. En dat wil je ten alle kosten vermijden, niet?

Maar wat kan je er dan aan doen?
Hoe kan je ervoor zorgen dat je bovenaan die roltrap geraakt?

WORD JE BEWUST VAN JEZELF! Gedachten van angst en onzekerheid mogen er zijn. Het is goed ze te erkennen en bewust te worden vanwaar ze komen. Want als je ze kan benoemen – ze maken deel uit van jouw reptielenbrein – dan is het veel gemakkelijker om ze ook actief te gaan counteren.

Ten tweede: WORD JE BEWUST VAN JE OMGEVING! Want jouw familie, vrienden en kennissen kunnen jou meetrekken in hun gevoelens van angst en onzekerheid – of het nu onbewust is of niet. Ik zeg zeker niet dat je hen moet verbannen, maar het is wel een hele goede tip om jezelf ook een ander netwerk te vinden dat je omhoogtrekt, no matter what.

Blog podcast 7 A

Want zeg nu zelf: in groep de roltrap oplopen, gaat toch makkelijker dan alleen?

En wat als jij ook nog eens gewapend, in goede conditie, de roltrap omhoog zou kunnen lopen?

2. Voorzie jezelf dus van de juiste toolkit en kennis!

Uit een onderzoek van Mckinsey in 2021 bleek dat 28% van de bedrijven gegroeid zijn tijdens de coronacrisis. “Ongeveer 1 op 3?”, denk jij nu. “ Dat is helemaal niet veel…” Neen, misschien niet. Maar jij moet er dus wel actief voor zorgen dat jij deel gaat uitmaken van die groep!

Uit hetzelfde onderzoek bleek ook dat de bedrijven die groeiden, bleven investeren in partnership, het digitale, productinnovatie, sales-model en marketing. En dat moet jij dus ook doen. Jij moet met andere woorden in tijden van crisis de juiste acties blijven ondernemen!

Blog podcast 7 B

Maar wat zijn die nu?

1. Controle over je cijfers

Nog te veel ondernemers leggen hun hele financiële management bij hun boekhouder. Maar als CEO van jouw bedrijf moet jij jouw cijfers door en door kennen – en zeker tijdens een economische recessie. Zij zijn jouw basis om daarna verdere beslissingen voor jouw bedrijf te kunnen maken.

Hulp nodig?

Boostways heeft een hele handig Plan your data kit, vol met Excells, templates en alle uitleg die jij nodig hebt over hoe jij jouw cijfers bijhoudt.

 

Blog podcast 7 C

2. Een duidelijke positionering en juiste prijszetting

Onderzoek van Caitlin Dwyer (2019) heeft aangetoond dat een duidelijke positionering nog belangrijker is tijdens een recessie.

Let dus op! Want tijdens een crisis schuilt het gevaar om de hoek een manusje van alles te worden. Al wat je wilt is dat jou business overleeft, en dat kan je maar beter doen door zoveel mogelijk klanten aan te trekken, niet? Neen!!! Trap niet in die valkuil en blijf jezelf positioneren: wat bied je & voor wie?

3. Het belang van vertrouwen en expertise

Uit een ander onderzoek (PWC, 2018) bleek dat brand trust, of de mate waarin de klant een bedrijf vertrouwt, in de top 3 staat om voor een merk te kiezen, naast prijs en locatie. Het is dus heel belangrijk dat jij jouw kennis en expertise uitgebreid en herhaaldelijk blijft tonen, om zo voor vertrouwen bij jouw klanten te (blijven) zorgen.

Heb je het gevoel dat je teveel deelt? Dat je pusherig overkomt? Nee, dat is niet zo! Want wist je dat mensen 15 à 25 keer iets moeten zien voordat ze het onthouden?

Tot slot is er nog een boodschap die ik je wil meegeven: een crisis hoeft niet per se negatief te zijn. Nee, eigenlijk biedt het ook zoveel opportuniteiten. Het is gewoon belangrijk om ze te (blijven) zien en vervolgens ook een kwestie van ze te grijpen. You can do it!

En ja, je hoort me zeker niet ontkennen dat er bedrijven zijn die overkop gaan. Maar evengoed zijn er bedrijven die blijven groeien. En het feit dat jij naar mijn podcast geluisterd hebt of deze blogpost leest, wil al zeggen dat jij ambitieus genoeg bent om door te zetten, om te blijven groeien.

En dat is uiteindelijk waar het allemaal op neerkomt: waar jou wil is, is een weg!

Let’s keep on boosting your business! Let’s go!

Boost my life podcast Boostways

Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast:

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community