Het belang van een sterke waarom (en de mijne)

Why, warum, pourquoi, hvorfor, por qué, waarom. Daar heb ik het uitgebreid met jou over in aflevering 8 van de ‘Boost My Life’-podcast. Meer bepaald heb ik het met jou over waarom een sterke waarom belangrijk is voor ons als ondernemers. En als je na deze blogpost het woordje ‘waarom’ nog niet genoeg gelezen hebt, dan kan je natuurlijk altijd de podcast (nog een keer) beluisteren.

Voordat we de ‘Boost My Life’-podcast grote WHY EDITION induiken, heb ik eerst twee vragen voor jou:

Waarom heb jij beslist te ondernemen?
Of ook: wat is de diepere betekenis die je geeft aan waarom je de dingen doet op jouw manier?

Belangrijk om daarbij stil te staan als ondernemer. Want onderneem je enkel en alleen vanaf de oppervlakte – ik wil geld verdienen! – dan zal je zien dat je heel snel op limieten zal botsen: zowel jouw eigen – waarom doe ik eigenlijk wat ik doe? – als die van de markt – mensen voelen nu eenmaal heel snel wanneer iets niet oprecht is.

Onderneem je daarentegen vanuit een hele duidelijke waarom? Wel, daar gaat het verschil liggen tussen ‘zomaar ondernemend’ zijn en ‘succesvol ondernemend’ zijn – geloof me! Ik ben daar trouwens ook niet alleen in. Want bestsellerauteur Simon Sinek zegt in zijn boek Start with a Why dat alle inspirerende leiders, alsook succesvolle bedrijven een sterke waarom hebben.

Kijk maar naar bedrijven zoals Apple of Airbnb die het heel goed doen op de markt. Ze hebben een sterke waarom en op basis daarvan slagen ze erin een hele sterke communicatie op te zetten, waardoor ze ook heel veel klanten aantrekken.

Dus nog eens voor je samengevat:
– Waarom = de basis van ieder marketingmodel
– Waarom = de basis voor elke succesvolle onderneming

Theory of the ‘Why?’

‘Waarom’ is een van de fundamenten van Simon Sineks theorie ‘The Golden Circle’ – wat nogmaals goed aantoont hoe belangrijker het is, niet?

Zoals je kan zien op de afbeelding bestaat the Golden Circle uit drie verschillende lagen: wat, hoe en waarom. Ik leg je even uit wat de verschillende lagen zijn:

Wat geeft heel droog en beschrijvend weer welke producten / diensten jij aanbiedt.
Hoe is jouw manier van aanpak die je onderscheidt van anderen. Hoe geeft m.a.w. jouw unique sellings points (USP’s) weer.
Waarom gaat dieper dan de bovenste twee. Consumenten komen naar jou net omwille van jouw waarom. Ze begrijpen het, willen het zelf ook. Er is sprake van een soort sense of belonging.

Blog podcast 8 A 1

Om het zo duidelijk mogelijk te maken voor jou, geef ik je graag een voorbeeld:
Tesla bijvoorbeeld verkoopt elektrische auto’s (= wat). Dat doen ze op hun eigen manier door de auto’s te verzorgen van een uniek ontwerp: ze zijn zelfrijdend, hebben een speciaal systeem met IPad in… Ze hebben met andere woorden eigenzinnigheden die Tesla onderscheiden van andere merken elektrische auto’s (= hoe). Heb je het vervolgens over hun diepere waarom – hun ‘bestaansreden’, weliswaar – dan kan je stellen dat ze de dingen anders willen doen: ze willen m.a.w. een alternatieve manier van transport creëren. En dat zie je ook terugkomen in Elon Musk’s project SpaceX waarmee hij ruimtereizen mogelijk wil maken.

In verband met zijn theorie stelt Simon Sinek dat er heel veel bedrijven zijn die stoppen bij de wat & hoe, en dus hun waarom niet (sterk genoeg) formuleren. Doe je dat daarentegen wel, dan is dat wat het verschil gaat maken – en ja, ik weet dat ik vaak in herhaling val vandaag, maar ik kan het niet genoeg benadrukken:

HET IS ESSENTIEEL OM EEN DIEPERE WAAROM TE HEBBEN.

Want volgens Simon Sinek zijn bedrijven die alle drie de lagen op elkaar afstemmen en uitwerken succesvoller en trekken ze makkelijker klanten aan.

Mijn waarom

Benieuwd naar mijn waarom nu? De waarom achter Boostways?

Wel, let’s go back in time. Let’s get a little personal!

Toen ik in het bedrijfsleven werkte, deed ik mijn job best graag. Maar ik voelde dat er iets ontbrak. Het duurde even voordat ik er de vinger op kon leggen, totdat ik besefte dat ik het miste om een impact te maken. Anders gezegd wou ik iets terug kunnen geven aan de maatschappij…

Maar gelukkig waagde ik toen de sprong naar het ondernemen waardoor ik dat wel kan doen vandaag de dag. Ik doe dus nu wat ik doe – business coaching, uiteraard – omwille van twee grote redenen. MIJN TWEE GROTE WAAROM’S:

Blog podcast 8 B 1

1. Ik wil dat ook andere mensen hun dromen kunnen najagen en zo het leven kunnen leiden dat ze echt willen. Het is meteen ook de insteek van de ‘Boost My Life’-podcast: ik wil jou helpen op weg naar succes, waarbij ‘succes’ een begrip is dat iedereen voor zichzelf kan en vooral mag invullen.
2. Ik wil impact maken op andere levens, zowel van mensen, als van dieren. Zo wil ik bijvoorbeeld graag een schoolproject uitbouwen in Afrika, of een sterilisatieprogramma voor straatkatten in Griekenland.

Als je me vervolgens zou vragen mijn twee waarom’s samen te vatten in één zin, dan zou ik zeggen: ik wil dat mijn eigen succes als vehikel kan dienen om ook anderen gelukkig te maken. En ja, dat mag dan nog best idealistisch klinken, het is vooral ook heel oprecht.

Ik, Hannelore, ben hier niet om veel geel te verdienen. NEE! Ik zeg heel oprecht dat ik onderneem omdat ik iets wil teruggeven aan de wereld.

Alles, alles, alles in mijn bedrijf is dan ook gebaseerd op mijn diepere waarom’s: van mijn aanbod tot de beslissingen die ik dagelijks maak. Ook al heb ik dan eens een slechte dag, mijn waarom’s zijn mijn drijfveren die ervoor zorgen dat ik blijf doorzetten – no matter what!

Ik kan er dus niet genoeg op hameren: jij als ondernemer moet jouw waarom(‘s) heel duidelijk kunnen afbakenen! Je zou het eigenlijk altijd klaarhelder, on the spot, moeten kunnen uitleggen aan jan en alleman.

Graag een handje hulp? Toch wat moeilijker dan gedacht?

In mijn programma Boost My Business gaan we samen heel uitgebreid over jouw waarom. En dat is niet alles – neen, zeker niet! Want in dit coachingsprogramma komt nog heel veel ander nuttigs, leerrijks, handigs… aan bod: financiën, social media, funnels, advertenties etc.

Surf naar deze link voor alle informatie over Boost My Business.

Boost my life podcast Boostways

Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast:

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community