Help, ik groei niet op social media! Help, mijn aantal volgers gaat niet omhoog! Geen paniek, beste ondernemer, dit is allesbehalve erg. Want het gaat helemaal niet om hoeveel volgers je hebt, maar wel om welke soort volgers je hebt: kwaliteit gaat – zoals wel vaker – boven kwantiteit.
Ik zal mezelf even beter uitleggen. Op sociale media draait het helemaal niet alleen om de hoeveelheid volgers die je hebt en het aantal likes. Nee, het draait om het aantrekken van de juiste volgers. En met ‘juist’ bedoel ik die volgers die weleens klant bij jou zouden kunnen worden; zij die echt interesse hebben voor dat wat jij aanbiedt.
Ik wil maar zeggen: je hebt liever 10 volgers die ook daadwerkelijk iets kopen, dan 100 die niets kopen en rakelings door jouw socials scrollen.
Je hebt het dus wel door, denk ik: groeien op sociale media is gelijk aan groeien in weten wie jij precies moet aanspreken (idealiter dus jouw potentiële klant) en welke manier je daarvoor moet gebruiken.
In wat volgt van deze blogpost, reik ik je vier mogelijke manieren aan om dat te doen.
1.Hashtag strategie
Mensen zoeken naar en volgen op basis van bepaalde #’s. Dat maakt dat jij ze als ondernemer zeker wil gebruiken. Want ze zullen ervoor zorgen dat jouw bereik wordt vergroot.
“Ja, ma ja,” zeg je dan, “ik gebruik al #’s en toch merk ik geen verschil.” Wel, dat komt omdat de keuze van jouw #’s heel belangrijk is. Jij, als kleine ondernemer in een hele grote online wereld, mag niet verwachten dat je vanaf moment één bovenaan zal verschijnen bij de populaire #’s. Je zal dus slim te werk moeten gaan: je bekendheid en engagement met #’s volgens een weldoordachte strategie opbouwen.
De hashtag strategie is samen te vatten in één korte zin: gebruik 30 hashtags, waarvan 5 big one, en pas ze aan aan de topic van jouw post.
3 golden tips:
– Verplaats je even in het hoofd van jouw klant en communiceer daar #-gewijs ook naar, in de taal van jouw klant. Is je doelgroep bijvoorbeeld Nederlandstalig, dan heeft het geen zin om Engelse hashtags te gebruiken.
– Gebruik geen te grote hashtags (max. 500.000 / 1 miljoen), want de kans dat jij kan opboksen tegen de ‘populairen des Instagram’ is helaas klein…
– Wat zoekt jouw ideale klant? Wat volgt jouw ideale klant? Ga eens op prospectie en pas jouw #’s daaraan aan.
2.Zet in op nieuwe trends
Zet in op de trends die hot & happening zijn op een bepaald social media kanaal. Op Instagram zijn dat bijvoorbeeld de reels: korte video’s van max. 60 seconden waarin je van alles en nog wat kan en mag tonen. Ze zijn speciaal gemaakt door Instagram om je bereik te vergroten!
Gouden tip:
– Laat jezelf zien! Want het is zo dat mensen jouw account volgen voor JOU! Ze willen in interactie gaan met jou; weten met wie ze te maken hebben. Durf je jezelf toch niet zo goed voor de camera te plaatsen? Laat dan ‘andere’ delen van je leven zien: jouw werkplek, huisdieren…
3.Cross-promotie
Cross-promotie is always a good idea! Het geeft je namelijk twee (of drie of vier) vliegen in één klap. Het enige wat je moet doen is in jouw blogberichten, e-mails, … vragen of jouw publiek je ook wilt volgen op sociale media: “Wil je graag meer en vaker van me horen, volg me dan op Instagram.”
4.Advertentiestrategie
Je denkt misschien: wil ik wel betalen voor social media content als het eigenlijk ook gratis kan?
Wel, wist je dat 1 op 10 posts op social media gesponsord zijn? Dat betekent dat een hele resem aan posts die wij zien passeren eigenlijk (onbewust) advertenties zijn. Het is dus wel degelijk interessant om als ondernemer – of je nu startende bent of niet – na te denken hoe je hier best op kan inzetten: waar kan je mee uitpakken? Wat gaat de juiste nieuwe volgers aantrekken? …
Ik hoop dat met deze blogpost de paniek gaan liggen is. Want nee – en ik vat nog eens samen: groeien op social media heeft niets te maken met het aantal volgers en likes dat je hebt. Wel heeft het alles te maken met het soort volgers dat je hebt, hun kwaliteit.
Het is dus van alle belang dat je daar op gaat inzetten!
En doe je dat goed, dan zal je zien dat je in een mum van tijd jouw social media rockt like a rockstar(ondernemer)! Let’s do this!