Hoe kan je een (nieuw) account organisch doen groeien op social media?

Een topic dat niet kan ontbreken aan onze Bali Summer Vibe Podcast? Social media, of course! Vandaag de dag overal rondom ons. En misschien nog net dat tikkeltje meer hier, in Bali, een echt (foto)paradijsje voor social media lovers.

Social media blijven een heel belangrijk kanaal om nieuwe klanten aan te werven. We krijgen dan ook heel vaak de vraag van onze coachees hoe ze een (nieuw) account organisch kunnen doen op social media.

Voordat we je enkele tips & tricks geven, willen we je eerst een belangrijke side note meegeven.

Eigenlijk raden we het sterk af om meerdere accounts op eenzelfde social media kanaal te hebben. Waarom? Omdat een tweede account van 0 opbouwen heel veel werk en moeite vraagt. Het is enkel en alleen de moeite waard als je accounts met andere doelgroepen hebt.

Als je je account dus per se wil veranderen, is het beter om jouw huidige in een nieuw jasje te steken en om te vormen totdat het terug aansluit bij dat wat jij wilt.

 

Onze tips

Wil je ervoor gaan om een (nieuw) account organisch te doen groeien op social media? Hier zijn drie belangrijke tips voor jou.

 

1.Begin met de basis

Zorg ervoor dat je eerst alles anders in orde hebt (biografie, profielfoto, link in bio, highlights…), voordat je begint aan the real deal: posten, of content maken.

Golden tip

Het is belangrijk om het kanaal dat je wil gebruiken eerst vanbinnen en vanbuiten te begrijpen, vooraleer je er zelf ook echt goed in kan worden: welke features bestaan er? Wat werkt? Wat werkt niet? Wie werkt?…

Kijk daarbij ook verder dan jouw eigen niche reikt. We raden aan om drie verschillende groepen mensen te volgen:

1.Internationale key players binnen jouw niche
2.Grote ondernemers in het algemeen
3.Influencers

Because they all know how to play the game!

2.Consistentie & regelmaat

Eenmaal de basics in orde, kan je beginnen ‘groeien’ met je account. Tijd dus om de eerste posts klaar te zetten!

We zeggen trouwens heel bewust ‘postS’, meervoud, omdat je ten alle tijden wil vermijden dat mensen stoten op een leeg account.

Inspiratieposts
– Deel informatie over jezelf en je business
– Geef tips
– Stel vragen
– …
Kortom, doe er alles aan om je expertise in de verf te zetten!

“Ja maar… Ben ik dan geen enorme stoefer? Kom ik dan niet over als een ‘dikke nek’?”

Dit is een objection die we heel vaak horen bij onze coachees. Maar wees gerust. Jij weet altijd meer dan jouw (ideale) klant en het is eigenlijk net heel goed om duidelijk te laten zien: “Dit ben ik en dat is de reden dat jij hier bij mij moet zijn”.

Daarna is het belangrijk om met consistentie – regelmaat! – te posten. Dit is eigenlijk waar het bij social media allemaal om draait! We leggen dit even beter uit.

 

Elk social media kanaal heeft een algoritme waar een betaalsysteem op basis van advertenties achter schuilt.

Hoe dat algoritme precies werkt?

1 op 10 content is advertenties. Het doel van social media is dus om je zo lang mogelijk op het kanaal te houden zodat zij zo veel mogelijk advertenties kunnen tonen.

Hoe dat algoritme er dan voor zorgt dat we blijven scrollen?

Door content te tonen die relevant is. En daarvoor hebben ze content creators nodig. Dus om het even terug te koppelen naar jou: hoe meer relevante content jij maakt, hoe meer social media je zal belonen en hoe meer ze je dus zullen tonen aan anderen.

 

Maar één van dé vereisten daarvoor is dus wel om met regelmaat te posten. Mét regelmaat! Want je kan beter 2 keer per week elke week posten, dan een keer een week elke dag en dan 3 weken niet.

We hebben het hierboven al aangehaald: nog belangrijker dan consistentie, is eigenlijk relevantie. Jij moet echt content maken vanuit het perspectief van jouw doelgroep: wat willen zij zien, meer dan wat jij wil brengen.

 

3.Volg trends op social media

Zoals we al zeiden beloont social goede content creators, zeker ook als het gaat om nieuwe trends en features. Toen Instagram met Reels op de markt kwam, bijvoorbeeld, was het een enorme boost voor alle accounts die meteen meegingen in de Reels.

 

4.En misschien wel onze ultimate tip…

Test, test, test & trek daar je lessen uit. Content leeft toch niet lang. Niemand onthoudt (lang) wat jij doet. Je kan dus maar beter gewoon zo veel mogelijk testen om te zien wat werkt en wat niet.

Geef groeien op social media ook tijd. Je kan gewoonweg niet van de ene week op de andere ineens een grote social media speler zijn.

We wensen je alvast heeeeel veeeeel social media succes!

Voor ons zijn social media een stukje van de funnels. Ze komen dus pas aan bod als jouw basics er eerst goed staan: prijszetting, aanbod, ideale klant, positionering etc.

Wil je er dus voor zorgen dat eerst alle puntjes op de ‘i’ staan, voordat je je goed aan social media waagt? Schrijf je dan in voor onze gratis Summer Challenge, waarin we een zomer lang werken aan de fundamenten van jouw bedrijf!

Kom er hier alles over te weten.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community