Een duidelijke positie innemen op de markt én die ook uitstralen is een must voor elke ondernemer. Want het zorgt ervoor dat jij je van anderen onderscheidt, dat je de klanten aantrekt die echt bij je passen. Maar “help”, roep je, “hoe doe ik dat: mezelf positioneren?” In deze blogpost help ik je op weg.
Voor een goede positionering moet je een aantal aspecten op scherp stellen. Zet je dus ergens neer waar je je goed kan concentreren om na te denken over de volgende zaken:
- Functionele attributen:
* Wat is jouw aanbod?
* En hoe werkt het?
* Je moet anders gezegd een antwoord vinden op de vraag: Welk probleem van jouw ideale klant los jij op en hoe doe je dat?
- Symbolische waarden:
* Hoe wil jij waargenomen worden met jouw merk?
*Wat wil je dat andere mensen zeggen als ze praten over jouw merk? - Persoonlijkheid:
* Waar staat jouw merk voor?
* Wat is de persoonlijkheid van jouw merk? - Gevoel bij gebruik:
* Welke emoties wekt jouw merk op bij de klant?
* Welke emoties wil jij opwekken?
Positionering t.o.v. anderen:
* Wat maakt jou anders dan andere mensen met een gelijkaardig aanbod op de markt?
Als je hier goed over nagedacht hebt, dan heb je de karakteristieken van jouw bedrijf op punt. Nu is het alleen nog maar een kwestie van dat duidelijk naar buiten te brengen; van jouw positionering aan de wereld tonen!
DURF, beste ondernemer, DURF JEZELF TE POSITIONEREN!
Gaat het haar op je rug nog steeds recht staan wanneer je denkt aan positionering? Doe dan eens de denkoefening “for me & not for me”. Pak een papier waarop je twee kolommen tekent en zet alle argumenten tegen elkaar af. Gebruik dat vervolgens als aanknooppunt om jouw positionering op te baseren.
Good luck with positioning!
Nog steeds koud water in de schoenen? In het Boost My Business traject gaan we samen aan de slag om van jouw onderneming eentje te maken die standvastig en wel gepositioneerd is. Eentje die niet van zijn sokken te blazen is!
Ben je er klaar voor? Wij alvast wel!