Help, ik weet niet hoe te starten

Help! Jij zit met een keigoed businessidee. Je weet alleen niet zo goed waar en hoe te starten. Wel, voor mensen zoals jij ben ik hier, Hannelore van Boostways. Ik sta je met alle plezier van de wereld bij om jouw idee te veranderen in een booming business. Let’s go!

Je hebt het gevonden: het idee, dat gat in de markt, waar je vol passie en vol vuur voor wilt gaan als ondernemer. Je wilt er vervolgens met alle ambitie van de wereld aan beginnen, maar dan besef je plots: “Goh, hoe doe ik dat eigenlijk ‘ondernemen’? Waar moet ik beginnen?”

Alles begint bij jouw mindset. Want als er een goede mindset is – je gelooft in jezelf en in wat je doet, je weet waar je naartoe wilt… – dan is de fundering gelegd voor een succesverhaal. Het is tenslotte zo dat je geen enkele succesvolle ondernemer zal tegenkomen die niet gelooft in zijn bedrijf; die het niet aandurft om beslissingen te maken; die niet alles op alles zet.  

Eenmaal de mindset er is, kan je overgaan op mijn ‘praktische’ stappenplan. Daarin bepalen we samen een goede strategie voor jouw onderneming. In Boost My Business wijdt ik er een hele module aan (Boost My Strategy). Hier laat ik je alvast een proevertje smaken.

Blog 2023 05 30 extras A@2x
Blog podcast 36 extras NR1

Bepaal je waarom 

Ondernemen doe je niet zomaar. Ondernemen doe je met een reden.
Dus stel jezelf de vraag: waarom? 

Hoewel ondernemers het vaak vergeten te communiceren aan hun klanten, is de ‘waarom’ van een onderneming essentieel. Want het is jouw bestaansreden. Het bepaalt jouw visie en missie; jouw authenticiteit en de manier dat je overkomt op klanten. 

Ik zelf bijvoorbeeld wil mee de droom van andere ondernemers mogelijk maken. Daarnaast wil ik via mijn ondernemen ook iets teruggeven aan de maatschappij. Ik wil in Griekenland iets op poten zetten dat meehelpt de straatkatten daar te steriliseren. 

Dit zijn beide MIJN WAAROMS.

Blog podcast 36 extras NR2

Missie – Visie 

Daarna is het tijd om je missie en visie duidelijk te stellen. 

Jouw missie valt eigenlijk zo goed als samen met de ‘waarom’ (het bestaansrecht) van je zaak. Denk na over vragen zoals: Waarom ben je gestart met je zaak? Wat wil je betekenen voor jouw klanten? Hoe wil jij jou onderscheiden? Wat wil je graag dat klanten zeggen als ze over jouw bedrijf praten? …

Jouw visie is gericht op de toekomst. Hoe ga je jouw missie bereiken? Welke middelen ga je inzetten? Welke normen en waarden vind je daarbij belangrijk? …

Blog podcast 36 extras NR3

Ideale klant 

Het bepalen van je klant is zo zo zooooo belangrijk. Als ondernemer moet je altijd voor ogen houden wie je wil bereiken met jouw product of diensten. Want je stelt er je hele strategie en plan op af. 

Welke problemen los jij op als ondernemer? Wie bereik je vandaag al? Wie daarvan is jouw ideale klant? Hoeveel doelgroepen wil je bereiken? Met wie werk je graag samen? Wat hebben ze gemeen? …

In deze stap creëer jij de persona van jouw ideale klant. Verzin zijn of haar verhaal en ga daar ver in. Bv. Veerle is niet zomaar een young professional met 2 jonge kinderen. Neen, Veerle heeft net een huis gekocht met haar partner, vindt het belangrijk om op zondagochtend tijd te maken voor het gezin… Ik zou zeggen: laat je verbeelding de vrije loop!

Ten slotte is het ook heel belangrijk om een ideale klant te kiezen die niet alleen blij wordt van wat jij hem / haar biedt, maar ook een ideale klant van wie je zelf gelukkig wordt.

Blog podcast 36 extras NR4

productaanbod

Vervolgens ga je jouw productaanbod bepalen, en daarvoor is vooral stap numero 3 ‘bepaal jouw ideale klant’ van belang.  Want elk aanbod bestaat eigenlijk gewoon uit oplossingen voorschotelen aan jouw ideale klant: jij biedt iets aan waardoor één van zijn / haar problemen is opgelost. 

Zo simpel is het! 

Wanneer je je aanbod samenstelt (prijs, vorm, structuur…), moet je dus altijd goed de volgende formule in je achterhoofd houden: 

Ik, de ondernemer met een oplossing + hij of zij, de ideale klant met een probleem = mijn aanbod

(Cause 1 + 1 = 2, easy toch? (; )

Ziezo, ik heb met jou vier stappen overlopen waarmee je aan de slag kan om van jouw ondernemersidee realiteit te maken. Dus waar wacht je nog op: aan de slag! 

Of om het in de woorden van de Brits-Amerikaanse auteur Simon Sinek (Start with why) te zeggen:

“Dream big. Start small. But most of all start.”

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community