Doelen versus KPI’s. Uit ervaring weet ik dat veel ondernemers deze twee wel eens door elkaar durven te halen. En toch is er een heel duidelijk verschil. Doelen gaan over de allesoverkoepelende WAT, terwijl KPI’s zich beperken tot de ‘kleinere’ of ‘meetbare’ HOE.
Misschien heb jij ook lange tijd gedacht – of denk je nog steeds – dat doelen en KPI’s hetzelfde zijn. Wel, dat is dus niet zo. Ik zet het even zo helder mogelijk op een rijtje voor jou:
- Een doel is het overkoepelende geheel, dat wat je uiteindelijk ‘op het einde van de rit’ wil bereiken met je bedrijf – denk daarbij aan een bepaalde winst of een x-aantal klanten die kopen.
- KPI’s (key performance indicators) daarentegen zijn de instrumenten om te meten of je on track bent om jouw doel te bereiken. Ze geven aan of je succes boekt op de kanalen waarop jij actief bent – denk daarbij aan het aantal volgers op jouw sociale media of het aantal bezoekers op jouw website.
Ik kan het niet genoeg benadrukken, maar het is ESSENTIEEL om het onderscheid doel vs. KPI’s te begrijpen en te behouden. Waarom vraag je je af? Als je jouw bedrijf een echte boost wil geven, moet je je namelijk eerst focussen op jouw doelen (WAT) en niet op jouw KPI’s (HOE), iets waar velen de mist ingaan.
Ik maak er even een tekeningetje bij:
Een startende ondernemer laat me weten dat de zaken er niet goed voorstaan: “Ik wou nu al 1k volgers bereikt hebben, maar ik heb er nog maar 500.”
De vraag die ik haar vervolgens stel: “Is dat eigenlijk echt wat je wil op het einde van de rit, meer volgers?”
(Ik geef je even de tijd om zelf na te denken over mijn vraag.)
WEL, NEE NATUURLIJK!
Op het einde van de rit wil deze onderneemster niet meer volgers in the pocket, maar meer klanten die ook effectief iets kopen. Verkoop is dus haar doel en het aantal volgers een KPI die aangeeft hoeveel geïnteresseerden er zijn.
Sta dus even stil bij jouw bedrijf: doe jij het op dit moment goed? Maak jij al een duidelijk onderscheid tussen de WAT en de HOE? Geef je prioriteit aan de WAT en behandel je pas daarna de HOE? …
Ik wens je alvast heel veel succes en… werken maar!