Waarom je als ondernemer moet leren uitbesteden

Uitbesteden is voor heel veel ondernemers scary as hell! Want het geeft je het gevoel dat je de touwtjes niet meer allemaal zelf in handen hebt. Het geeft je een gevoel van controleverlies. Maar, beste ondernemer, als jij écht groeien wil, dan ga je ooit werk moeten ‘afgeven’. Het is dus beter dat je je daar al op voorbereid. In deze blogpost meer over ‘uitbesteden’.

Zoals ik al liet vallen: of je nu al klaar bent om uit te besteden of niet, deze blogpost is voor elke ondernemer nuttig. Want wil je groter worden – en dat is uiteindelijk toch de ambitie van ons allen? – dan ga je in de toekomst mensen moeten aannemen. Je kan niet altijd alles zelf blijven doen, toch?!

Maar voordat je echt stappen onderneemt, moet je goed weten wat je wilt uitbesteden. Er zijn drie handige criteria om dat te doen:

  1. Time sucks: “Dit duurt mij te lang. Ik heb mijn tijd nodig voor andere, belangrijke(re) dingen.”

    Je hebt het gevoel als CEO van jouw bedrijf dat je tijd moet steken in dingen die geen prioriteit dragen. Je hebt m.a.w. steeds een drang om bepaalde zaken snel af te handelen omdat je wil overschakelen op dat wat er meer toe doet.

  2. Skill gap: “Goh, hier ben ik toch niet zo goed in. Anderen kunnen dat vast beter…”

    Je hebt het gevoel dat jij niet over de nodige skills en knowledge beschikt om bepaalde zaken tot een goed eind te brengen, bv. website, financiën, copy…

  3. Generalist vs. specialist: “Ik ben meer een persoon die van alles wat kan en weet en daardoor ben ik een goede CEO. Ik ben iets minder een persoon met één specifieke bekwaamheid.”

    Numero 3 is gelinkt aan de ‘skill gap’ van hierboven. Jij bent een generalist, a know-it-all of a little bit of everything en dus juist wat een goede CEO moet zijn! Maar je hebt het gevoel dat je ook nood hebt aan kennis, mensen op de arbeidsmarkt die zich specifiek op iets toeleggen.

Heb je deze gevoelens bij sommige taken? Dan is dit misschien het moment om ze uit te besteden!

Denk ook even na over de volgende vragen:

  • Wat zijn jouw skill gaps & time sucks die je nu al kan vaststellen?
  • Hoeveel tijd denk je te besparen als iemand anders ze zou overnemen?
  • En wat zou dat kosten?

Klaar?

Dan kan je nu op basis van de antwoorden die je hebt, bepalen wat je eerst gaat uitbesteden! Dat lijkt misschien eng, maar DURF! DURF is jouw volgende stap naar groei!

Standard operating procedures

Ook hier geldt: of je nu al klaar bent om uit te besteden of niet, ik raad iedereen aan zijn standard operating procedures (SOP’s) vast te leggen. Mails opstellen, landingspagina’s maken… Leg asap vast hoe je dat doet! Want zo kan je (later) alles heel gemakkelijk, snel én efficiënt uitbesteden!

SOP’s explained

= een kopie van jouw brein.
= een kopie van hoe jij de dingen doet.
= de documentatie van dingen die jij herhaaldelijk uitvoert.

In een SOP leg je van A tot Z uit hoe je iets doet. Je maakt als het ware een tutorial van hoe jij iets aanpakt.

Wij bij Boostways gebruiken LOOM: een hele gemakkelijke manier om te documenteren wat jij doet. Via de tool kan je een bibliotheek aan SOP’s aanleggen die je daarna in één ruk kan doorgeven aan jouw toekomstige werknemers! Zo weten ze meteen heel duidelijk hoe ze van start moeten gaan!

Alleen maar WIN WIN toch?

 

Dus welke SOP’s kan jij nu al beginnen vastleggen? Schrijf ze op en plan het in om ze op te nemen. Want nu heb jij nog de tijd om daar werk in te steken. In de toekomst misschien niet meer… Ah nee, of course! Want dan ben je al ferm doorgegroeid en steek je je tijd in andere dingen.

 

Dus ik zeg het je nogmaals: DURF! Durf is jouw weg naar groei!

Toch graag een pushke? Of nog meer advies nodig? Daar willen we jou bij Boostways graag bij helpen. In ons traject Boost My Business helpen we jou bij al de stappen die je zet om jouw onderneming te boosten!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community