Iedere website eigenaar wilt er natuurlijk voor zorgen dat zijn of haar website zoveel mogelijk bezoekers weet te generen. Om dit te verwezenlijken zal je aan de slag moeten met Search Engine Optimisation, ook wel SEO. Door de SEO waarde van jouw site te verbeteren zal je een hogere positie binnen de zoekmachines krijgen. Je doet dit door zoekwoorden te implementeren in jouw teksten. Maar hoe vind je nu de juiste zoekwoorden? Daar ga ik in dit artikel op in.
Hoe een zoekwoordenonderzoek doen?
Wil je de juiste zoekwoorden vinden dan zal je een zoekwoordenonderzoek moeten verrichten. Een zoekwoordenonderzoek is het analyseren en zoeken van waardevolle zoekwoorden voor het verbeteren van de SEO waarde. De zoekwoorden en trefwoorden worden in de tekst gebruikt. Een zoekwoord kan bestaan uit een enkel woord, maar meestal is het gemaakt van meerdere woorden. Denk bijvoorbeeld aan ‘Slotenmaker’ en aan ‘Professionele slotenmaker in Amsterdam’. Hieronder hebben we de belangrijkste stappen voor een zoekwoordenonderzoek voor je onder elkaar gezet:
Kijk goed naar je niche
Voordat je uitzoekt wat de beste zoekwoorden zijn om je pagina te optimaliseren, kun je het beste beginnen door meer te weten te komen over je onderwerp of niche. Het kan je out-of-the-box ideeën geven en helpen om een nieuwe SEO-strategie te ontdekken waar je misschien nog niet eerder aan gedacht had. Zo kan je op deze manier bij keywords uitkomen die de andere bedrijven nog niet hebben gebruikt. Denk dus na over je ideale klant (in dit artikel lees je hier meer over).
Denk goed na over je doelen
Bij een onderzoek naar de zoekwoorden moet je altijd een einddoel definiëren. Je moet je vragen stellen als: Wie ben je, Wat is je merk en Wat maakt jouw bedrijf speciaal? Als je deze vragen hebt beantwoord dan is het tijd om aan te geven wat de missie van je merk is. Wil je het aantal abonnees verhogen? Of heb je een verkoopdoelstelling voor een bepaalde datum? Het is belangrijk om je doel te definiëren, dit geeft namelijk richting aan jouw SEO-strategie. De zoektermen die je uiteindelijk zult gebruiken moeten worden afgestemd op je doelstellingen.
Maak gebruik van zoekwoorden tools
De laatste stap is om aan de hand van je doelstelling zoekwoorden te vinden. Een goede optie om gebruik te maken van Google Keyword Planner. Helaas geeft Google slechts geschatte zoekvolume, dit kan dus niet altijd de beste zoekwoorden geven. Bovendien is de tool geïntegreerd in Google Ads, en heb je dus ook al een account nodig. In plaats daarvan kun je deze tool combineren met een tool zoals KeywordTool of Ubersuggest. Deze gratis tools geven je nog meer details over de zoekwoorden die handig zijn voor jouw website. Bovendien kan het ook extra ideeën geven over gerelateerde trefwoorden. Het enige wat je hoeft te doen is het onderwerp (of het seed keyword) in te typen in de zoekbalk. Vervolgens krijg je een lijst met keywords die je kunt gebruiken.
Door middel van deze stappen zal het ook voor jou mogelijk zijn om de juiste zoekwoorden te vinden. Dankzij de juiste zoekwoorden is het echt niet meer zo lastig om jouw website naar het volgende niveau te tillen als het aankomt op de SEO waarde!