Inside Hannelore’s brain: how to be the best CEO you can be

Onlangs in een call met mijn coachees had ik het over twee zaken die ik ook graag met jou zou willen delen. Waarom? Omdat ze voor jou, als CEO van je eigen bedrijf, een belangrijke boodschap bevatten die …. – je raadt het nooit? – kan helpen jouw bedrijf naar het volgende niveau te tillen. Hupsakeee, exactly what we aim for!

1. Netflix versus Blockbusters

Back in the days, toen videocassettes nog helemaal hip & trendy waren, had je twee grote spelers op de markt in The States: Blockbuster en Netflix. Het systeem? Je bestelde een videocassette online waarna je die via de post opgestuurd kreeg. Blockbuster was toen de absolute koning op de markt, met Netflix op een verre tweede plaats.

Maar wat gebeurde er? Mensen begonnen massaal Torrents te downloaden om films te kijken en videocassettes raakten uit de mode. Blockbuster dacht zijn vel te kunnen redden door in te zetten op meer advertenties. Tevergeefs… Want wat er eigenlijk nodig was, was de veranderde nood van de consument begrijpen. Iets wat Netflix wel deed!

Netflix zag dat mensen niet langer wilden wachten op videocassettes. Als ze een film wilden kijken, moest dat on the spot kunnen. Netflix ging dus all-in op het aanbieden van on-demand films. En guess what? Vandaag geen Blockbuster meer – faillissement – maar Netflix all over the place.

De boodschap voor jou, beste CEO: Netflix begreep dat de vraag op de markt veranderd was en paste heel slim zijn aanbod aan. Iets wat jij dus ook moet doen: de markt – of toch tenminste de markt binnen jouw vakgebied – en de vraag van jouw ideale klant in de gaten houden. Verandert er iets? Dan kan je er als de kippen bij zijn en jouw aanbod aanpassen om te blijven verkopen mét succes.

 

2. Sunk cost

Wat het onderscheid maakt tussen een succesvolle CEO en just a regular one? Wel, ooit al gehoord van het begrip sunk cost? Ik leg het je even beter uit.

We vergelijken ondernemen even met vechten op een oorlogsschip. Daarbij heb je twee verschillende soorten kapiteins. De ene zegt: “We hebben al zoveel opgeofferd, we blijven vechten! Anders is het allemaal voor niets geweest.” Kapitein numero 2 zegt daarentegen : “Mannekes, we take the loss en we pay the sunk cost. Anders verliezen we nog meer!”

De vraag voor jou nu: welke kapitein kan je het beste zijn?

Denk, denk, denk….

Kapitein twee!

De boodschap voor jou, beste CEO: Als CEO moet je er soms gewoon de stekker kunnen uittrekken. Hoe pijnlijk dat ook kan zijn, soms heeft door blijven gaan gewoon geen zin en moet je inzien dat je een andere koers moet varen. Een nieuwe koers die een nieuwe kans op slagen heeft!

Dit is gewoon efkes wat ik met jou wou delen. Een gedachtenkronkel van Hannelore om ervoor te zorgen dat jij een nog betere CEO kan worden! Want dat is mijn taak als jouw groei experte!

Graag nóg meer Hannelore aan je zij? 1-op-1 begeleiding waardoor jij echt grote sprongen vooruit zal maken? Bekijk dan zeker ons top coachingsprogramma Boost My Business

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community