Jouw business optimaliseren in 1 uur? Het kan!

In amper een uurtje tijd jouw bedrijf een echte boost geven? Vandaag stel ik je voor aan een oefening die wij bij Boostways vaak maken en die voor veel coachees een significante impact heeft. Ruik ik daar een ongelovige Thomas? Waag dan zelf je kans. Het kost je slechts een uurtje en je zal zelf snel merken wat het voor jouw bedrijf kan doen. Ik daag je uit!

Nu, de oefening die ik wil geven heeft te maken met positionering. They who know me, echt een van mijn stokpaardjes waar ik altijd zo ontzettend op hamer bij elke coachee: zonder een duidelijke positionering kan je het vergeten. Dit is hoe jij jouw succes kan maken (of breken).

Nog eens opgefrist: wat is positionering?

Positionering gaat over het innemen van een unieke positie in de markt. Veel mensen verwarren het met een niche kiezen. Maar eigenlijk gaat het verder dan dat. Want naast jouw doelgroep bepalen, draait het eigenlijk vooral om wat jij wilt uitstralen, waar je voor staat, en wat mensen kunnen verwachten als ze met jouw bedrijf in zee gaan.

Blog podcast 78 A

The Billboard Exercise


Een must do oefening voor een sterke positionering is wat ik de Billboard Exercise noem. Het doel is om een brand phrase of slogan te vinden die op een denkbeeldig groot reclamebord langs de weg zou kunnen staan. Jouw billboard! Dit zinnetje moet triggeren, uniek zijn en mensen uitnodigen om meer over jouw bedrijf te ontdekken.

 

Advice alert: trigger to the fullest!

Wat de eerste pogingen van mijn coachees altijd gemeenschappelijk hebben? Ze zijn veel te veilig, veel te ‘gewoon’. Wil je echt triggeren, dan is het nu eenmaal nodig om een beetje te overdrijven. Ga voor woorden die echt spreken. Be ‘bold’ in jouw taalgebruik.

Vermijd ook algemene woorden zoals goed, kwaliteit, expertise, luxe … Deze zijn base level vandaag de dag. Hiermee onderscheid jij je niet.

Blog podcast 78 B

Oefeningen: to find your brand phrase

Een brand phrase zomaar uit je vingers zuigen? Vaak is het zo gemakkelijk niet. Bij deze geef ik je dus een paar oefeningen. To make it way easier for you!

1. Woordenbrainstorm

Voor je aan deze oefening begint, neem jezelf er een hoop post-its bij en een stift. De regel is: één woord per post-it. Niet meer, niet minder.

  • Beschrijf jouw merk als een persoon:
    • Denk aan woorden die jouw merk zouden omschrijven als een persoon.
    • Bijvoorbeeld: enthousiast, energiek, flexibel, dynamisch.
  • Bij Jouw Begrafenis:
    • Stel je voor dat je overlijdt en het is je begrafenis en ze zeggen: ‘Dit was xx van bedrijf XX, dat bedrijf dat… ‘ – wat vul je aan op de …?
    • Bijvoorbeeld: “dromen van ondernemers heeft waargemaakt.”
  • Onveranderlijke Kenmerken bij Verkoop:
    • Als jouw bedrijf verkocht zou worden, wat mag er absoluut niet veranderen?
    • Bijvoorbeeld: 1 op 1 impact maken, persoonlijk zijn, op maat werken.
  • De Transformatie die Jij Biedt:
    • Hoe breng jij mensen van punt A naar punt B?
    • Wat is de essentiële transformatie die jouw producten of diensten bieden?
  • Gewenst Gevoel:
    • Welk gevoel wil jij dat mensen ervaren wanneer ze met jouw bedrijf in aanraking komen? Focus op woorden die emoties teweegbrengen.
    • Bijvoorbeeld: Gehoord én gezien worden.

Schrijf alle woorden afzonderlijk op een post-it. Zet vervolgens een kruisje bij de woorden die je echt belangrijk vindt. Wees ook streng voor jezelf: haal alle woorden die te gewoon of oppervlakkig zijn en die door heel veel mensen gebruikt worden eruit.

2. Groepeer de woorden

Groepeer vervolgens vergelijkbare woorden en ga op zoek naar overkoepelende thema’s. Schrijf die er eens bij op, eventueel in een andere kleur post-it. Je kan natuurlijk ook nog op zoek gaan naar extra woorden die bij die hoopjes of bij die groepjes passen. Als je dat gedaan hebt, heb je een sterke basis om een brand phrase te gaan formuleren.

Succes!

Net zoals ik niet echt een taalgoeroe? Twee opties!

  1. Aan de slag met een copywriter
  2. Of de goedkopere optie: ChatGPT

 

ChatGPT prompt

Ik ben [wie ben jij?]. Dit is mijn bedrijf: [naam + korte beschrijving]. Dit is waarvoor ik sta: [vul in]. Dit is mijn ideale klant: [vul in]. Dit is de transformatie die ik breng: [vul in].

Ik ben voor mijn bedrijf op zoek naar een brand phrase die meteen de aandacht trekt.

  • In het Nederlands / Engels / …
  • Informele, enthousiaste woorden.

Kan je me 20 ideeën geven?

En dan is het natuurlijk belangrijk dat jij ChatGPT gaat briefen: wat vind je goed, wat niet en waarom? Op basis van jouw feedback kan jouw ChatGPT jouw nieuwe, betere voorstellen doen.

Your brand phrase & de rest

Als laatste kan je al jouw communicatie gaan aftoetsen tegen dat zinnetje: jouw enige echte brand phrase! Zijn jouw Instagram posts straf genoeg geschreven? Is jouw content in lijn met wat je wilt uitstralen? …

Als je dit allemaal doet, heb je echt een hele goede basis om jouw bedrijf te optimaliseren. Jij meet al jouw content af tegen dat ene zinnetje en kijkt of jij echt een sterk merkverhaal aan het vertellen bent.

Nogmaals: veel succes!

Ten slotte wil ik jou ook uitnodigen om jouw brand phrase te delen in onze Boostways Private Facebook-community. Hier kan je zowel van ons als van andere ondernemers feedback krijgen op jouw zinnetje én nog meer (nieuwe ideeën, projecten …). Ontzettend waardevol en ook nog eens helemaal gratis. Gewoon doen dus!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community