A sneak peek inside a Boostways launch

Ik mag dan nog zo vaak diegene zijn die jou zegt hoe je moet lanceren. Vandaag zijn de kaarten anders geschud. Voor deze ene keer neem ik je mee achter de schermen van een Boostways lancering. Hoe gaat het bij ons in zijn werk?

1. First, we have to get our basics right

Dit klinkt misschien ‘banaal’ voor een bedrijf als Boostways dat toch al een tijdje succesvol bezig is en dus best een ‘goede’ fundering heeft. Toch is het af en toe nodig om onze basics te herzien. Want iedereen verandert – ons bedrijf verandert – en soms evolueren die basics gewoon niet mee.

Blog 2024 02 13 Extras A

Herbekijken en herevalueren is dus echt een must.

Om de zoveel tijd doe ik deze oefening dus opnieuw. Daarbij stel ik mezelf steeds de vraag: passen de basics van Boostways nog bij 1. wie ik op dit moment ben, en 2. bij wat ik (nog) wil bereiken?

  • Waarom doe ik de dingen die ik doe?
  • Wie is mijn ideale klant?
  • Wat is mijn positionering?
  • Wat is mijn aanbod en wat zijn mijn correcte prijzen?

2. Planning is key

Voor stap 2 keren we even terug in de tijd.

In april 2021 vertelde mijn (ex-)man me dat hij van me wou scheiden. Mijn wereld stortte in. Niet alleen op liefdesvlak van, maar ook professioneel. Want het was amper een maand ervoor dat ik de spannende beslissing had genomen om te stoppen met mijn job in loondienst om zelfstandige in hoofdberoep te worden. Dit bracht als koppel sowieso al heel wat financiële onzekerheid met zich mee. Laat staan alleen… Alsof dat nog niet genoeg was, had ik ook nog een huis af te betalen en net de week ervoor getekend voor een heel duur coachingsprogramma…

Eén van de dingen die me toen geholpen heeft om terug te slaan? Een plan! Ik maakte een heel goed uitgedacht sales & cashflow plan op waardoor ik de koers kende die mijn (ondernemers)boot moest varen. No matter what happened! Dankzij mijn plan kon ik ook deze situatie uiteindelijk aan aan!

“Het gaat niet om einddoel. Het gaat om de koers die je vaart. De richting.”

Sprong terug naar het heden.

Blog 2024 02 13 Extras B

Ook voor 2024 heb ik een heel goed uitgedacht ambitieus plan voor Boostways. Ik weet wat het einddoel is en +- de stappen die we daarvoor moeten zetten.

Hoe ik ervoor zorg dat mijn plan succesvol tot uitwerking komt? Ik kijk niet één keer per jaar, maar meermaals per week naar mijn planning! Zo kan ik telkens bijsturen waar nodig. Zo houd ik mezelf steeds on track richting onze groei!

3. Consistentie & focus

Be present. Be visible. Be consistent. Dit triumviraat aan motivational speak helpt mij altijd enorm bij onze lanceringen.

Blog 2024 02 13 Extras C

Om je een voorbeeld te geven: soms heb ik echt geen goesting in socials. Weer een reel maken, een story posten… Dan zeg ik deze drie magische zinnetjes en… magic: I DO IT! Het herinnert me eraan dat er een groter doel is dat op me wacht – nl. een succesvolle lancering – waardoor ik ervoor blijf gaan!

Consistent communiceren is trouwens een echte must voor een succesvolle lancering. Wij, mensen, krijgen gemiddeld 11 miljoen prikkels per seconde binnen. Wij, mensen, moeten gemiddeld 15 à 25 keer iets horen vooraleer we beslissen iets te kopen. Als dat de feiten zijn, ja, dan hoef ik je niet te vertellen dat jij moet durven communiceren!

4. Ik durf uitbesteden

Ik had nooit kunnen staan waar ik nu sta zonder uitbesteed te hebben. Hoe ongelooflijk spannend dat ook was, ik heb het heel snel aangedurfd. Ik nam Elize (support coach nu) aan als studente, en daarna duurde het niet lang of Romina en Niki kwamen erbij. En wat een goede beslissingen waren dat! Het heeft ermee voor gezorgd dat Boostways zo snel is kunnen groeien.

Want je kan niet alles zelf doen, je moet niet alles zelf doen en je bent niet in alles (even) goed. Ben jij nog niet helemaal overtuigd? Stel jezelf dan eens de vraag: als jij uitbesteedt, hoeveel van jouw kostbare tijd kan je dan in andere dingen steken die jou meer opbrengen?

Blog 2024 02 13 Extras D

“Ja maar, Hannelore, uitbesteden kost toch een pak geld?”

Een heel terechte twijfel, maar ook eentje die heel gemakkelijk tegen te spreken is.

  1. Je kan altijd klein beginnen, zoals ik gedaan heb. Een jobstudent of flexi-jobber kost jou maximum 20 per uur.
  2. Het kost jou nu misschien wat, maar hoe hard ga je ervan profiteren op lange termijn: geld- én groeigewijs?

5. Ik durf investeren

Voor deze geldt – ik spreek uit mijn ervaring: investeren loont ALTIJD! Het is natuurlijk niet zo dat je zomaar in het rond moet gaan investeren. Maar uit ervaring weet ik dat dit vaak allesbehalve is wat wij, ondernemers, doen. Want net omdat het vaak om een hele som geld gaat, denk je er goed over na. Je maakt beredeneerde beslissingen op basis van een risico-analyse:

  • Worst case: wat is het slechtste dan kan gebeuren?
  • Best case: wat is het beste dat je eruit kan halen?
  • Kosten vs baten: hoe weegt het ene op tegen het andere?
Blog 2024 02 13 Extras E

Stel je wilt bij ons het Golden Growth traject volgen en je betaalt per maand. Wat is the worst case? Niet groeien, niets veranderen en dus je geld kwijt. Wat is the best case? Groei, meer focus en vooral ook meer het leven leiden zoals jij dat wilt, en dat voor de komende 20 jaar? Wat is deze tweede optie jou waard? Wat zijn de kosten vs baten?

“Als je niets hebt, kan je ook niets verliezen. Maar stel jezelf ook de vraag: wat heb je te winnen?”

6. Ik durf tegen de muur knallen

Blog 2024 02 13 Extras F

Als er één overkoepelend motto is voor al het voorgaande is het deze wel: DURF, DURF, DURF! Ik zeg altijd FAIL staat niet voor falen, maar voor first attempt in learning. Of ook: falen bestaat niet. Je kan er alleen maar uit leren. En die leerschool is een enorme opportuniteit om te groeien.

And oh yes, I failed big time! Ik heb slechte klanten gehad. Ik heb gewerkt met niet-competente medewerkers. Ik heb verkeerde prijzen gezet. But that is okay! Want ik heb eruit geleerd. Ik nam eruit mee wat ik anders kon doen.

Voila, we zijn op het einde van deze blogpost gekomen. Nu rol ik de bal terug in jouw kamp. AAN JOU NU! Om succesvol te lanceren en succesvol te groeien! So let’s go & let’s grow!

Heb je graag dat ik je help bij jouw lancering, van A tot Z, van scratch to success? Download dan zeker ons gratis e-book ‘Scale up & Launch Off like a CEO’. Daarin gaan we dieper in op lanceren, to make you a real PRO (CEO) .

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community