Naar waar vaart jouw boot?

Een business zonder doel is als yin zonder yang, een bos zonder bomen of een boot zonder koers. Ik probeer je maar duidelijk te maken dat het een niet zonder het ander kan! Waarom niet? Een doel geeft richting aan jouw business. Een pad. Het leidt je steeds terug naar de kern. En dat is precies wat jij als ondernemer nodig hebt. In deze blogpost leg ik je er graag meer over uit.

Having an own business:
It all starts with GOALS, GOALS, en nog eens GOALS!

De allereerste stap die jij moet zetten voor jouw business is het stellen van een duidelijk doel.
PUNT.
Daar kom je niet onderuit.

No goals

Want zonder doel loop je rond als een kip zonder kop.
Je doet maar wat. Je hebt geen richting om heen te gaan.
En de kans dat je dan ter plaatse blijft trappelen – ik kan je verzekeren – die is groot.

With goal(s)

Mét doel daarentegen creëer je richting en focus.
Je weet waar je heen wil gaan, dus er is weinig om je van je doel te weerhouden.
Zelfs tegenslagen, omwegen, afwijkingen … doen er uiteindelijk niet toe als jij duidelijk in het vizier hebt wat je op het einde van de rit hebben wil.

Blog 2023 07 05 extras A 4

Om het met de woorden van de alom geprezen Amerikaanse coach Tony Robbins te zeggen: “Setting goals is the first step in turning the invisible into the visible.” Of ook: als je doelen zet en durft zetten, ga je datgene wat je wilt – je dromen – zichtbaar en tastbaar maken.

En nee, het is niet zo dat doelen vaststaan. Ze zijn niet statisch. Doelen geven een richting, een focus.

Want in de businesswereld zijn er altijd dingen die je tijdens het ondernemen tegenkomt, waardoor je van je plan moet afwijken en je koers moet wijzigen. Maar met een doel in zicht vergeet je niet waar je uiteindelijk heen wil. Je mag dan nog zoveel omzwervingen tegenkomen op je pad: je doel is duidelijk.

Het maakt ook niet uit of je jouw doelen uiteindelijk EXACT bereikt zoals je gepland had in het begin. Maar het is gemakkelijker om met doelen actie te (blijven) ondernemen; jezelf enthousiast én ambitieus te houden.

Om die hersenen van jou even aan het werk te zetten, geef ik je graag een van mijn geliefde denkoefeningen over de boot: Naar waar vaart jouw boot?

Stel: je zit in een bootje in het midden van de oceaan. De boot ligt vol met eten, drinken, cocktails… dus je gaat zeker niet omkomen van de honger of dorst.

Maar je krijgt twee opties:


1. Bootje 1: Je hebt een kompas en de coördinaten naar een villa in Zuid-Afrika, je weet naar waar je moet varen en hoe laat je op je bestemming aankomt.


2. Bootje 2: Je ligt te dobberen in de oceaan, je hebt geen idee waar je heen gaat, je zal wel zien en hoopt op het beste.

 

Nu is het up to you:
Welk bootje kies jij?

 

Tip: De Elon Musks van deze wereld zitten op de eerste boot. Zij weten waar ze naartoe willen, hebben een plan met hun bootje en weten waar ze willen stranden. Ra ra ra, welk bootje zal jouw business naar the next level zal tillen?

Voilà, met dit voorbeeld wil ik maar zeggen – and so we’ve come to the end of this blogpost: stel dat jouw business een boot is, dan kan die maar best een duidelijke koers hebben of een kompas dat aangeeft waarheen te varen. Want zelfs als je dan eens een of andere hindernis passeert (ziekte, minder omzet,…) ligt de uiteindelijke bestemming alsnog vast en in het vizier.


Schip ahoi!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community