Waarom ik niet in concurrentie geloof

Klein feestje, olé olé olé! Want aflevering 10 van de ‘Boost My Life’-podcast is toch een beetje een mijlpaal, niet? Met heel veel (feest)vreugde vertel ik jou in deze aflevering dan ook waarom ik niet in concurrentie geloof.

Een van de dingen die mij vandaag de dag een succesvol onderneemster maken, is dat ik mij niet meer blindstaar op concurrentie. Integendeel! Ik ben er eigenlijk van overtuigd dat er geen andere spelers op de markt zijn waar ik tegenop moet boksen.

Dat is mijn visie, dat is mijn mindset.

And for all those who know me: everything starts with mindset!

“Ja maar, Hannelore, allemaal goed en wel. Jij mag dan nog die mindset hebben, je kan er toch niet omheen dat concurrentie er wel gewoon is?”

Wel, ik ben ervan overtuigd dat als jij bepaalde stappen onderneemt, jij er exact zo over gaat denken als mij. So come on, than I’ll guide you through!

1. Bouw een sterk merk uit met een eigen identiteit.

You are you. You do you. Knoop dat er goed in! Elke ondernemer heeft een eigen persoonlijkheid die die ook reflecteert in zijn onderneming. Daar mag je in geloven, dat moet je zelfs geloven: “Er is niemand zoals ik. Ik ben uniek in wat ik doe. Niemand heeft dezelfde voorgeschiedenis als ik, dezelfde kennis en expertise…”

Als je dat dus goed en wel beseft en vervolgens ook naar buiten toe profileert, dan ga jij snel voelen dat concurrentie eigenlijk niet bestaat. Jij creëert als het ware jouw eigen ‘persoonlijke’ markt waarin jij uniek bent in alles wat je bent én doet.

Boostways
Er zijn ontelbare andere coaches op de markt. Maar ik zie hen niet als concurrentie. 1. Omdat ik ben wie ik ben, ik ben ‘uniek’: ik, Hannelore, ben eerlijk, energiek, enthousiast… en 2. omdat niemand dezelfde kennis en ervaring heeft die ik heb. Zo was ik een van de eerste coaches op de Belgische markt die zich specialiseerde in digitale marketing. Niemand deed en doet me dat nog steeds niet na!

2. Positioneer jezelf heel duidelijk.

Als jij een duidelijke positie inneemt op de markt en dat vervolgens ook zo communiceert, dan gaat dat jouw merk alleen nog maar sterker maken. Jouw doelpubliek weet immers heel goed wat ze bij jou mogen verwachten (en wat niet), en dat is ook net de reden dat ze specifiek naar jou komen en niet naar niemand anders! No feeling of competition needed!

Boostways
Zet je bijvoorbeeld een as uit met uiterst links coachingstrajecten die puur individueel zijn en uiterst rechts die in groep, dan bevinden we ons bij Boostways links in het midden. Dat is onze positionering. We hebben zeker wel groepstrajecten, maar focussen daarbij eerder op het individuele. Want we vinden een persoonlijke aanpak heel belangrijk.
Kijk je daarentegen naar andere coaches dan staan die gegarandeerd nooit helemaal op dezelfde plaats van de as. Want zij houden de balans tussen individueel en groep op hun eigen unieke manier, en net daarom vormen ze geen concurrentie voor ons!

Blog podcast 10 A

3. En ten slotte, weet dat de markt altijd groot genoeg is.

Daarmee bedoel ik dat jij moet beseffen dat er altijd genoeg ruimte zal zijn voor nieuwe spelers binnen jouw vakgebied. Of ook: er staat voor iedereen altijd wel ergens een bepaald doelpubliek klaar.

Boostways
Zo weet ik dat er nog heel veel andere spelers op de markt zijn die hetzelfde willen doen als ik: andere mensen hun dromen laten najagen. En toch is dat geen concurrentie voor mij omdat ik mij specifiek focus op ambitieuze ondernemers die hun bedrijf naar het volgende niveau willen tillen.

“Ja maar, Hannelore, ik volg jouw argumenten wel. Toch voel ik mij vaak heel verlamd wanneer ik naar andere concullega’s kijk. Ik kan er niets aan doen, maar ik vergelijk…”

Ik snap je heel goed. Soms val ik er zelf ook nog ten prooi aan. Maar wat ik dan doe, is het volgende:
– Ik ontwijk, ontvolg, beperk, demp… de mensen die mij onzeker maken totdat mijn mindset weer sterk genoeg is om ze te facen. En neen, dit is zeker niet zwak. Je maakt het jezelf liefst zo gemakkelijk mogelijk, toch?
– Ik sta even heel goed stil bij wat mij uniek maakt en maak er eventueel ook een lijstje van. Zo wordt ik opnieuw – zwart op wit – geconfronteerd met het feit dat wat ik doe er best mag wezen!

“Ok bedankt, Hannelore! Maar wat doe ik in het geval van copycats?”

Ook daar heb ik een gouden advies voor: ook al vergt het wat mindsetwerk, zie copycats eerder als een soort compliment: een erkenning voor jouw fantastische werk! Als het dus niet moet, ga niet in gesprek met hen. Verlies er niet te veel tijd aan en doe vooral zo verder zoals je bezig bents. En dat jij goed bezig bent, daar ben ik van overtuigd! YOU GO: GO, GO, GO!!!


Met deze positieve noot eindigen we ook meteen deze blogpost.

Wil je graag nog eens (her)beluisteren waarom ik ervan overtuigd ben dat concurrentie niet bestaat? Haast je dan naar Spotify of Apple Podcast voor aflevering 10 van de ‘Boost My Life’-podcast.

Boost my life podcast Boostways

Vond je het interessant? Luister dan ook andere afleveringen van de Boost My Life Podcast:

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community