Waarom opschalen een must is voor ondernemers

Je zal me elke keer opnieuw horen zeggen dat schaalbaarheid een must is voor elke ondernemer die wil groeien. Meer omzet draaien, zonder daar per se veel extra moeite in te steken. Klinkt als exact wat jij ook nodig hebt, niet? In deze blogpost meer daarover.

Wil jij groeien als ondernemer, dan zal je binnen de kortste keren jouw bedrijf moeten opschalen. Of anders gezegd, jij zal de tijd die je hebt efficiënter moeten leren gebruiken opdat jij meer omzet draait, met minder effort.

Voor sommige bedrijven is dat makkelijker dan andere. Neem nu bijvoorbeeld Coca Cola: zij kunnen makkelijk opschalen door te investeren in meer machines. Daardoor gaan ze over eenzelfde tijdspanne meer produceren en vervolgens dus ook meer verkopen.

Voor een bedrijf als Boostways is het daarentegen een heel pak moeilijker. Want hoe ga ik, business coach Hannelore, mijn ‘menselijke’ tijd efficiënter gebruiken? Zo kan ik bijvoorbeeld toch niet zomaar een twee paar armen of een brein bijkopen? Opschalen vergt dus al heel wat meer en ander denkwerk… Wat ik bijvoorbeeld kan doen is meer templates gaan verkopen waar ik eenmaal opgezet, zelf zo goed als geen of weinig werk meer aan heb.

Geen passief, maar SCHAALBAAR inkomen

Zij die me wat kennen weten waarschijnlijk al dat ik de term ‘passief inkomen’ verafschuw. Ik heb in de plaats liever over een ‘schaalbaar inkomen’. Maar voordat ik mezelf beter uitleg, zet ik nog eens even op een rijtje wat het verschil is tussen een actief versus een passief inkomen.

Een actief inkomen vraagt jouw volledige individuele aandacht, zowel qua effort als qua salesproces. Jij bent dus zelf, in hoogsteigen persoon, nodig om het aanbod aan jouw klant te kunnen bieden. Denk daarbij bijvoorbeeld aan coachingsessies die je zelf ‘aanwezig’ en ‘actief’ geeft.

Een passief inkomen gaat daarentegen eerder ‘automatisch’, zou je kunnen zeggen. Je moet er veel minder van jouw individuele aandacht aan geven omdat je niet actief met een klant gaat werken. Denk bijvoorbeeld aan een online cursus waarbij je eenmaal deze online staat, jij zelf geen werk meer in moet steken.

Blog 2023 02 07 extras A

Hoewel een passief inkomen impliceert dat je er niet meer voor moet werken, is dat absoluut in realiteit niet zo! Want jij blijft altijd ergens nodig in het proces, al is het maar om achteraf nog bij te schaven! Het grote verschil met een actief inkomen is enkel dat het niet meer volledig afhankelijk is van jouw kostbaarste bezit: jouw tijd.

Cuz for us, entrepreneurs, time is money, isn’t it?

Ik wil maar zeggen: een passief inkomen is dus eigenlijk nooit 100% passief en daarom gebruik ik liever de term schaalbaar inkomen. 

Een actief inkomen is meestal al aanwezig bij ondernemers omdat het de eerste stap in het aanbod is waar op ingezet wordt. Dat is heel goed! Maar wil je echt groeien, dan mag je ook zeker dat andere luik niet vergeten! Want een actief inkomen heeft een schaalbaar inkomen nodig, en omgekeerd. Als ondernemer is het dus heel belangrijk een goede balans te vinden tussen deze twee inkomstenstromen.

Blog 2023 02 07 extras B 1

Schaalbaar inkomen

Als je jouw bedrijf dus naar een hoger niveau wil tillen, dan zal je moeten inzetten op een schaalbaar inkomen: met evenveel tijd en moeite, meer omzet draaien.

Maar hoe doe je dat nu concreet? Hier heb 3 mogelijke manieren:

  1. Bouw jouw ‘echt’ passief aanbod goed uit: ‘echt’ in die zin dat je er zelf geen werk meer aan hebt nadat je het eenmaal verkocht hebt.
    Bv. een online cursus
  2. Doe aan upsell en cross-sell: jij verkoopt ‘meer’ van jouw aanbod aan mensen die al klant bij jou zijn. Denk aan extra opties, een extra dienst of een extra cursus.
    Bv. winkelmandkoopjes
  3. Zet in op no limit products: dit zijn producten waar je wel actief aan werkt en tijd in steekt, maar waar je veel, ‘ongelimiteerde’ waarde uithaalt.
    Bv. of je nu een webinar houdt voor 6 of 10.000 man? Inspanningsgewijs: geen verschil! Inkomstengewijst: veel verschil!

Goals, goals, goals

Uiteindelijk heb je maar 1 doel met jouw schaalbaar inkomen, en dat is de customer lifetime value, of de totale waarde van jouw klanten, zo hoog mogelijk maken!

Ik zou het je in geuren en kleuren zelf kunnen uitleggen, maar deze visual spreekt eigenlijk voor zich:

Screenshot 2023 02 07 at 17.57.41

En dit is zo zoooo belangrijk! Want wist je dat het goedkoper is om meer te verkopen aan bestaande klanten dan nieuwe klanten aan te trekken?

Daarbij komt ook nog eens kijken dat tevreden klanten zorgen voor nieuwe klanten via mond-aan-mond-reclame. Dus in tegenstelling tot wat veel ondernemers denken “NIEUW! NIEUW! NIEUW! MEER! MEER! MEER!” is het eigenlijk beter om dat wat er al is, beter te maken; te optimaliseren.

Word je graag geholpen om jouw bedrijf te optimaliseren? Jouw schaalbaar inkomen helemaal op punt te stellen?

Dan ben je hier bij Boostways op de juiste plaats, op het juiste moment!

Want wij hebben ons topcoachingsprogramma Boost My Business recent zodanig vernieuwd opdat jij jouw bedrijf nog beter kan boosten!

Ready for? Than let’s boost your business!

BMB banner huddle

Nog steeds koud water in de schoenen? In het Boost My Business traject gaan we samen aan de slag om van jouw onderneming eentje te maken die standvastig en wel gepositioneerd is. Eentje die niet van zijn sokken te blazen is!

Ben je er klaar voor? Wij alvast wel!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community