Wat als je de focus even kwijt bent?

Koude donkere winterdagen. Ze gaan vaak gepaard met een continu gevoel van vermoeidheid. Herkenbaar? Je bent zeker niet alleen. Ik voel bij veel van mijn coachees dat ze nu de strengste winterkou (hopelijk) achter de rug is, terug nood hebben aan focus. Speciaal daarom staat aflevering 23 van de ‘Boost My Life’-podcast helemaal in het teken van focus.

Why a focus?

Na het lezen van de intro, is het allereerste wat jij je natuurlijk afvraagt: waarom hebben wij ondernemers nood aan focus?

fo·cus (de/het; m en o; meervoud: focussen)
1 brandpunt
2 het zich concentreren op één bepaald punt

Eigenlijk is het heel simpel. Zoals de definitie van de Van Dale het zegt in puntje 2:
Een focus geeft structuur.
Een focus geeft een gevoel van controle omdat je duidelijk naar één punt toewerkt.

Je voelt je met andere woorden in je kracht waardoor je je mindset openstelt voor allerlei mogelijke groeimogelijkheden. Je wil én kan daardoor vooral ook echt doorgroeien!

How a focus?

Wat je je vervolgens afvraagt, is natuurlijk: hoe kan ik mezelf meer focus geven?

Alweer heel simpel: it’s all about planning and setting priorities!

Voor ik hier dieper op inga, wil ik je graag een quote van Dwight David Eisenhower meegeven, de 34ste president van de Verenigde Staten.

ARTIKEL Quote 1

“Plans are worthless, but planning is everything. The planning process demands the thorough exploration of options and contingencies.”

Eisenhower wil hiermee zeggen dat de eigenlijk waarde van plannen ligt in het proces dat erbij komt kijken. Je denkt na over allerlei mogelijke scenario’s, wikt en weegt beslissingen tegen elkaar af… waardoor je beter (voor)bereid bent op wat komen zal.

Plannen geeft je helderheid, efficiëntie en standvastigheid. Plannen helpt je richting succes!

Herinner je je nog dat ik het in aflevering 16 had over jouw bootje en de koers die je vaart? Wel, bepaal je jouw koers – want dat is wat planning jou geeft – dan mag je nog zoveel tegenslagen hebben: je weet naar waar je bootje vaart en je zal dus koste wat kost jouw doel (eindbestemming) bereiken.

Betekent dit dat jouw gehele koers, jouw ondernemerspad, op voorhand al tot in de puntjes moet vastliggen? Absoluut niet! Een bootje komt immers ook van alle onverwachte omstandigheden tegen op zijn koers en stuurt op basis daarvan bij waar nodig! Het is dus gewoon belangrijk dat jij jouw koers bepaalt en de uitwerking daarvan vormt zich later wel.

Blog podcast 23 A

Focus is ‘wat’, niet ‘hoe’

Een grote valkuil die ik bij vele ondernemers zie is dat ze te veel focussen op ‘hoe’ en veel te weinig op ‘wat’, terwijl het net omgekeerd zou moeten zijn.

Ik leg het je even beter uit:

  • De ‘wat’ van jouw onderneming is jouw DOEL, of het allesoverkoepelende geheel van al wat jij uiteindelijk wil bereiken.
  • De ‘hoe’ daarentegen zijn jouw KPI’s, of de acties en middelen die je nodig hebt om jouw doel(en) mogelijk te maken.

Jij moet dus eerst in grote lijnen vastleggen wat je wil bereiken om pas nadien te gaan kijken hoe je dat precies gaat bereiken. Doe je dat niet? Dan is de kans dat je vastloopt groot. Want de ‘hoe’ kan verlammend werken: je hebt bepaalde ervaring en expertise nog niet, waardoor je bepaalde stappen niet zet omdat je ze (nog) niet voor mogelijk acht. Je houdt jezelf dus gewoon tegen!

So what to do? Focus op de jouw doel! Focus op de ‘wat’!

Sidenote: doe dit zowel op lange termijn (hoe zie jij jouw bedrijf over 3, 5, x-aantal jaren?) als op korte termijn (hoe zie jij jouw bedrijf de komende periode evolueren?).

Blog podcast 23 B

Planning tips

Heb je dit gedaan? Dan geef ik je nog twee gouden tips mee vooraleer je aan de slag kan met jouw planning.

1. Plan like a real CEO!

Daarmee wil ik zeggen: vertaal je ‘grotere’ visie naar lager niveaus. Idealiter zak je af van niveau 1 af tot niveau 5:

  • Financieel plan: Wat wil jij verdienen? Wat heb je daarvoor nodig? …
  • Cashflow: Wat komt er binnen? Wat gaat er buiten?
  • Sales plan: Wat ga je verkopen? Wanneer ga je dat verkopen? …
  • Marketing & communicatie plan : Welke acties ga je ondernemen? Waar en wanneer ga je die communiceren? ….
  • Day to day plan: Wat zijn jouw concrete ‘dagelijkse’ to do’s?

CEO Mark Zuckerberg start zijn dag ook niet met het opstellen van een afvinkbare ‘to do’-lijst. Neen! Hij begint zijn dag met het bekijken van de cijfers (1), om vervolgens een goed zicht te krijgen op wat er allemaal moet gebeuren (2, 3, 4, 5).

2. Go date your planning on regular base

  • Bekijk per kwartaal je langetermijnplanning (financieel, cash flow & sales plan): heb ik de omzet gedraaid die ik wou bereiken? Wat heb ik goed gedaan? Hoe pak ik het volgend kwartaal aan?…
  • Bekijk per maand korte termijnplanning: moet je al dan niet een tandje bijsteken volgende maand?
  • Bekijk per week je agenda: wat moet er deze week absoluut gedaan worden? Wat zijn de prioriteiten?
  • Bekijk per dag wat de to do’s op je ‘to do’-lijst zijn: wat moet er echt af zijn vandaag?

Jij hebt nog niet aan die planning van jou gewerkt? Of jouw planning staat toch nog niet echt op punt?

Mijn advies voor jou: grijp jouw planning nu vast!

Jij zou eigenlijk wel een handje hulp kunnen gebruiken? Dan is onze Ultimate Planning Bundle echt iets voor jou!

  • Plan your data kit: een cursus met handige templates & sheets om controle te krijgen over cijfers, jouw kosten bij te houden, financiële verrassingen voor te zijn etc.
  • Planning workshop
  • Planning worksheets

Met een waarde van meer dan € 200, nu te koop voor maar liefst € 79!
Zo zorgen we er samen stap voor stap voor dat jij binnenkort jouw planning beheerst like a real CEO!

Blog podcast 23 C 1
Gratis e-book succesvol plannen als een CEO met planning maken online voorbeelden

 

Of je kan natuurlijk ook eerst ons gratis E-book Succesvol plannen als een échte CEO downloaden. Zo kan je er eerst zelf al een beetje invliegen om vervolgens samen aan de slag te gaan met de Ultimate Planning Bundle!

Ik kijk er alvast naar uit om al mijn planningskills met jou te delen! Hopelijk tot snel!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community