December is begonnen. De maand van reflectie over het afgelopen jaar, maar vooral ook de maand van voorbereiding voor het komende jaar. En dat is dan ook exact waar ik het hier over wil hebben: het belang van vooruitplannen. Of wat kan jij nu al doen voor 2024?
Zij die mij kennen, weten dat ik heel lang kan blijven doorgaan over hoe belangrijk het is om als ondernemer een plan te hebben. Dat ik planning echt zie als één van dé sleutelfactoren voor groei en succes.
Waarom dat zo is? Duizend en één redenen zou ik je kunnen geven. Ik geef je er drie:
Richting & focus
Een plan biedt richting en focus aan jouw onderneming. Het stelt duidelijke doelen en prioriteiten vast, waardoor je weet waar je naartoe werkt.
Strategische beslissingen
Een plan helpt om strategische beslissingen te nemen. Of anders gezegd, het stelt je in staat om weloverwogen keuzes te maken op basis van je vooraf vastgestelde doelen en prioriteiten.
Meetbare = weten
Met een plan kun je meetbare doelen stellen. Dit maakt het eenvoudiger om je vooruitgang te tracken en te zien of je goed op weg bent. Het maakt het ook makkelijker om bij te sturen wanneer dat nodig is.
Wat bedoel ik nu juist met een plan?
Eigenlijk bestaat jouw totaalplan uit 4 verschillende ‘kleinere’ plannen. Ik begeleid je er even door.
1. Financieel plan
Laten we beginnen met het fundament: jouw financieel plan. Wat wil jij bereiken op jaarbasis en hoe vertaal je dat naar maandelijkse doelen?
Pas wel op: het antwoord op deze vraag is niet zo simpel als jouw jaarlijkse doel delen door twaalf maanden. Houd rekening met seizoensinvloeden (feestdagen, drukke en minder drukke periodes in je branche…) en neem je persoonlijke agenda ook in overweging (vakanties). We willen een realistisch financieel doel dat én haalbaar is én aansluit bij jouw levensstijl.
2. Algemeen plan
Soms zijn we uitgecijferd, hé? Geluk heb je! Want naast jouw financieel plan is het ook belangrijk dat jij gaat kijken wat heb je hiervoor nodig hebt op groter vlak. Anders gezegd, welke andere doelen wil je bereiken? Denk daarbij bijvoorbeeld aan het vergroten van je online aanwezigheid. Kwantificeer deze doelen en maak ze meetbaar.
TIP
Ik raad altijd aan om planningsgewijs met scenario’s te werken. Dat doe ik nu zelf ook voor 2024.
- Wat is een mogelijk scenario?
- Wat is een goed scenario? Wat is een minder goed scenario?
- Waar ben ik net tevreden mee? Waar ben ik super tevreden mee?
Bedenk altijd minstens twee mogelijke scenario’s of in het beste geval drie. Zo bereid je jezelf voor op wat kan gebeuren. Jij blijft realistisch!
3. Salesplan
Nu we plan 1 en plan 2 hebben, vertalen we dat naar jouw salesplan: wat ga je wanneer verkopen? Wat zijn jouw verkoopdoelen? Op welke producten ga je focussen? Zijn er bepaalde producten en diensten die het beter doen op bepaalde momenten van het jaar? Dit kan je nu allemaal al weten en kan je dus gemakkelijk in jouw salesplan zetten voor volgend jaar. Houd ook rekening met het verleden: wat heeft gewerkt en wat niet?
TIP
Een plan is geen onveranderlijk iets. Integendeel! Een plan zou altijd aanpasbaar moeten zijn. Ik raad dan ook aan: werk jouw doelen bij tijd en stond bij en pas jouw plan daar vervolgens aan aan.
Een plan hoeft bovendien ook niet altijd ‘groter’ te zijn dan voorheen. Een beetje downsizen is ook dik oké. Zeg je bijvoorbeeld: “Ik heb mij kapot gewerkt het afgelopen jaar. Nu wil ik eigenlijk een beetje minder werken”? Dan kan je dat perfect opnemen in jouw plan!
4. Marketingplan
Last but not least: jouw marketingplan. Tijd dus om na te denken hoe jij alle plannen die we hierboven hebben gemaakt, zo aantrekkelijk mogelijk de wereld in gaat sturen. Denk daarbij aan contentkalenders, social media-posts en e-mails.
Mijn advies? Ik raad aan om jouw marketingplan minstens drie maanden op voorhand te maken. Zo kan je al jouw acties goed uitwerken en bespaar je jezelf een hele hoop stress! Geloof me, ik spreek uit ervaring!
Niet het geval? Jij moet nog wat peper in je gat steken als het op jouw marketingacties en planning in het algemeen aankomt?
Awel, awel, awel, wist je dan al dat wij niet 1 maar 2 tools in de aanbieding hebben voor jou?
1. De eerste gratis en voor niets … Ons e-book Succesvol Plannen, te verkrijgen via deze link: https://boostways.be/succesvolplannen/
2. De tweede aan een waanzinnige kortingsprijs. Nu voor €34 ipv €223 … Onze Ultimate Plannings Bundle (worksheets, planning workshop & Plan your data kit) of samengevat: alles wat jij nodig hebt om een boss ass planner te worden!
Dus voilà, liefste ondernemer. Het is december, tijd om jouw succesverhaal voor 2024 te beginnen schrijven. Wat jou dus te doen staat na het lezen van deze blogpost: ga aan de slag, stippel jouw weg uit en maak van 2024 jouw jaar!
Veel (plan)succes!