In een wereld waar je digitale visitekaartje bijna belangrijker is dan je gewone kaartje, is het optimaliseren van je social media profiel een absolute must. Want wij, ondernemers, hebben allemaal één en hetzelfde doel op social media: onze producten of diensten promoten waardoor onze volgers in het beste geval ook klanten / kopers worden. But how to do that? First things first: jouw profiel optimaliseren dus.
Waarom jouw social media profielen zo belangrijk zijn? Heel simpel, vandaag de dag zijn social media eigenlijk een soort tweede Google geworden. Jouw website is vaak niet meer het eerste waar mensen op gaan zoeken voor meer informatie over jou, maar wel social media.
Dé hoofdregel dus om jouw profiel te optimaliseren: net zoals op jouw website, moet het ook op jouw social media vanaf de eerste indruk duidelijk zijn wie je bent, wat je doet en vooral ook wat jij de klant te bieden hebt.
So please, Hannelore, tell me how to achieve that!
Step 1: Profielfoto & contactgegevens
Oké, laten we meteen met de deur in huis vallen: jouw profielfoto is de headliner van je online persona. Geen kattenfoto’s of zonsondergangen, maar een professionele foto waar jij centraal staat – of toch tenminste als jouw brand een personal brand is.
Vergeet jouw contactgegevens ook niet! Want volgers moeten weten hoe ze jou moeten contacteren als ze meer willen weten over jouw en jouw producten / diensten. Zorg er dus zeker voor dat jij zeker jouw e-mailadres vermeldt en een link plaatst naar je website.
Step 2 : Profielnaam & gebruikersnaam
Het verschil tussen deze twee? Jouw profielnaam is de naam die bovenaan jouw profielnaam staat. Jouw gebruikersnaam daarentegen is de naam die weergegeven wordt onder jouw profielfoto.
Hoe je hier nu het beste van kan maken? Jouw gebruikersnaam zou eigenlijk de naam van je onderneming moeten zijn en je profielnaam jouw eigen naam met een korte uitleg van wat je doet of ‘titel’ die je jezelf geeft.
To watch out: deze mogen niet hetzelfde zijn! De reden daarvoor? Instagram gaat op zoek naar keywords in beide namen waardoor deze best zo verschillend mogelijk zijn – ah ja logisch, want zo kan je meer keywords gebruiken!
Daarnaast is het ook zo dat je in je gebruikersnaam best eerst je eigen naam schrijft, gevolgd door jouw titel omdat dit de ‘chatnaam’ is waarmee je antwoordt op jouw volgers.
You know which is the better option, right? “Hannelore heeft gereageerd op jouw bericht” of “Businesscoach heeft gereageerd op jouw bericht”?
Step 3: Biografie
En hé, vergeet die biografie van jou ook niet. Mega belangrijk omdat het het meest ‘(aan)sprekende’ deel van jouw digitale visitekaartje is. Jij vertelt wie je bent, wat je doet, en waarom mensen jou moeten volgen.
Wist je trouwens dat als jij jouw bio op een goede manier weet te gebruiken, het algoritme van Instagram jou gaat belonen? Met de juiste keywords zorgt het ervoor dat gelijkgestemde zielen makkelijker jouw profiel vinden! So let’s hack the Instagram SEO, please!
Step 4: Maak Instagram highlights
Besteed genoeg aandacht aan jouw highlights, want dat is na je biografie het eerste wat (potentiële) volgers te zien krijgen. Dé tip? Keep it simple en vooral ook up to date – het is namelijk de oudste highlight die eerst getoond wordt.
Aanbod, about me, behind the scenes, product in de kijker – kies je thema’s met zorg en houd je omslagfoto’s on-brand: kleuren, leesbare tekst… Het totaalplaatje, jouw totaalplaatje moet kloppen.
Voilà, het artikel doorlopen, stap 1 t.e.m. 4 toegepast? Dan is je profiel klaar om de wereld te veroveren! Ongetwijfeld! Ik weet dat jij dit in je mars hebt, ambitieuze ondernemer!
Vragen? Meer hulp nodig? Andere social media tips & tricks zijn welkom? Weet dan dat je voor al dat terechtkan in onze Boostways Private Facebookgroep. Voor steun, toeverlaat, kennis … en vooral: een ongelooflijke community van gelijkgezinde ondernemers!
Word lid via deze link.