Wij, mensen, houden van verhalen; wij, mensen, leven in verhalen. Denk maar aan kinderen die worden voorgelezen of wij, volwassenen, die ons identificeren met het hoofdpersonage uit een boek. Verhalen zijn er eigenlijk overal rondom ons. Geen wonder dus dat storytelling ook zijn weg vindt in de ondernemerswereld. In deze blogpost leg ik je uit welke drie elementen een ondernemersverhaal moet bevatten om succes te garanderen.
Er was eens een onderneemster met de droom om van haar business een succes te maken.
Maar ze wist nog niet zo goed waar te beginnen…
HOW, stop! Onderbreking! Het is Hannelore van Boostways Coaching hier!
Want ik kan je een klaar en duidelijk antwoord geven, liefste onderneemster.
Daarvoor beginnen we bij het begin:
- De consument wil waarde voor zijn geld.
- Waarde is dus de basis van contentmarketing.
- Maar om content goed te laten werken, verkiest de consument om het tot zich te laten komen in de vorm van verhalen.
- Want zoals ik al zei: mensen houden nu eenmaal van verhalen; mensen leven in verhalen.
- Het gevolg? Ondernemers kiezen er best voor om hun VERHAAL zo persoonlijk en meeslepend mogelijk aan de klant te VERTELLEN, zowel over zichzelf als over hun onderneming.
De 3 must haves
Maar wat moet een goed (ondernemers)verhaal dan juist bevatten? Er zijn drie essentiële elementen die aan de basis liggen van een goed verhaal:
- Een hoofdpersonage
- Een incident
- Een conflict
“Maar, Hannelore,” zeg je dan, “hoe in godsnaam kan ik dit toepassen op mijn onderneming?”
Ik kan je geruststellen, liefste ondernemer, het is eigenlijk helemaal niet zo moeilijk. Volg maar gewoon even mee:
Het hoofdpersonage of ‘de held’ wordt in business termen eerder gezien als ‘de gids’, of jij (de onderneemster) die jouw klant begeleidt, een oplossing aanbiedt en een plan voorlegt.
Het incident of de ‘hero journey’ is in business eerder een ‘buyers journey’. Er gebeurt iets waardoor er vervolgens een ‘reis’ of transformatie wordt uitgelokt.
Het conflict of de ‘climax of struggle’ is het probleem dat overwonnen moet worden. Je klanten herkennen zich in het probleem;
Deze 3 must haves uitgelegd in de woorden van Donald Miller, gerenommeerd auteur van Building a Story Brand en tevens uitvinder van de Storybrand-formule:
“At the peak of their despair, a GUIDE steps into their lives, gives them a PLAN, and CALLS
THEM TO ACTION. That action helps them avoid FAILURE and ends in a SUCCESS.”
Storybrand-formule
Deze formule schrijft voor dat er 7 essentiële elementen zijn die jij als merk moet gebruiken om een overtuigend verhaal te vertellen.
- Jouw ideale klant (karakter)
- heeft een probleem (een bepaalde emotie, een frustratie…)
- en ontmoet een gids (jij, als merk) die het probleem kan oplossen
- en een plan daarvoor heeft.
- De gids en zijn plan roepen de klant op tot actie
- Zodat die falen kan vermijden
- en in de plaats succes ervaart (eindresultaat).
Tips voor een goed businessverhaal
Ik wil je hier alvast enkele tips geven om van jouw verhaal eentje te maken dat blijft hangen.
- Ga verder dan feiten, want dat maakt jouw verhaal rijker, sappiger, makkelijker om te volgen.
- Zorg voor herkenbaarheid. Als jouw doelpubliek zich identificeert met dat wat je vertelt, is de kans groter dat ze meestappen in je verhaal.
- Vertel anekdotes. Want die zorgen ervoor dat je minder robotachtig en meer menselijk overkomt op je klanten.
Daarnaast moet de klant op basis van jouw verhaal ook steeds de volgende drie vragen kunnen beantwoorden:
- Wat wordt er aangeboden? (= jouw dienst / product)
- Hoe zal dit mijn leven beter maken? (= transformatie)
- Wat moet ik doen om te kopen? (= call-to-action)
Voilà, efkes genoeg informatie voor deze blogpost, denk je ook niet? Het is nu aan jou: denk eens na over hoe je al deze elementen in jouw eigen unieke ondernemersverhaal kan verwerken. En vervolgens ook over hoe jij zo overtuigend mogelijk kan overkomen opdat de klant niets anders wil dan meegaan in jouw verhaal.
Veel succes & dan zien we elkaar na jouw ‘the happy ending‘? 🙂