Waarom het vertrouwen winnen van jouw klant een must is

Een wederzijds vertrouwen opbouwen met de klant is een essentiële must do voor elke ondernemer die het wil maken. Want hoe meer vertrouwen er is, hoe meer er beroep gedaan wordt op je producten of diensten. En dat is tenslotte toch wat wij allemaal willen, niet? In deze blogpost vertel ik je met plezier waarom ‘vertrouwen’ voor ondernemers zo belangrijk is.

Vooraleer ik echt van start ga, wil ik je eerst wat vragen:

– Op welke voet sta jij met jouw klanten?
– Of hoe verhoud jij je als ondernemer tot hen?
– Zou je kunnen zeggen dat er sprake is van enig gevoel van wederzijds vertrouwen?
– Zo ja, hoe heb je daarvoor gezorgd?

Ongeacht wat je antwoorden zijn, waar ik je met mijn vragen bewust van wil maken is dat het heel belangrijk is voor jou als ondernemer om in te spelen op het vertrouwen van jouw (potentiële) klant.

Blog 2023 07 05 extras A

Want enkel en alleen als mensen jou en jouw bedrijf voldoende vertrouwen, gaan ze ook daadwerkelijk klant bij jou worden of blijven.

Zo toonde een studie van PwC (PricewaterhouseCoopers) aan dat Brand Trust in de top 3 van redenen staat om voor een merk te kiezen, naast prijs en een goede locatie.

Sta er maar zelf eens even bij stil: wanneer je ietwat krap bij kas zit, of in tijden van crisis, bij wie zou je dan zelf kopen? Bij iemand die je vertrouwt en weet dat die goede producten of diensten aflevert? Of bij iemand die je totaal onbekend is? Voor mij is de keuze alvast snel gemaakt!

Vandaag de dag, in de onzekere wereld waar we in leven (coronacrisis, oorlog, economische recessie…), is het dus meer dan ooit belangrijk voor jou en jouw bedrijf om in te spelen op brand trust. Jij moet ervoor zorgen dat mensen jou vertrouwen, want alleen dat gaat ervoor zorgen dat ze jou als ondernemer uit gaan kiezen.

Ooit al gehoord van het Know-Like-Trustmodel?

Het is een model dat ik heel graag gebruik om de verhouding van een klant tot een onderneming uit te leggen.

Know => de klant leert een onderneming kennen
Like => de klant vindt die onderneming interessant
Trust => de klant vertrouwt die onderneming waardoor er iets goeds uit kan bloeien (lees: aankoop van product of dienst)

Waarde & educatie is wat de klant wil

Er zijn een aantal zaken waar je op in kan zetten om vertrouwen met je (potentiële) klant op te bouwen. Maar één van de dingen die je alvast kan doen is focussen op waarde en educatieve, informatieve content: wat kan jij mensen bijleren? Waarom kunnen mensen met hun problemen bij jou terecht? Welke vragen krijg je vaak?…

Want onderzoek heeft aangetoond dat mensen 131 % meer geneigd zijn om te kopen nadat ze educationele content hebben gelezen? Dat is veel, heel veel!

Zet hier dus dubbel en dik op in! En onthoud daarbij: je kan nooit te veel waarde geven! Want mensen willen waarde, mensen kopen waarde.

Ben je nieuwsgierig naar de andere elementen waarmee je vertrouwen kan opbouwen met jouw (potentiële) klant?

Contacteer me snel! Ik kijk er alvast naar uit om jou te helpen!

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community