Aflevering 8 van de Bali Vibes Summer Podcast behandelt een topic dat wij zelf heel belangrijk vinden: hoe, of op welke verschillende manieren kan jij allemaal aan jouw zaak werken?
We merken heel vaak dat ondernemers enkel en alleen gekend zijn met het onderscheid ‘aan’ en ‘in’ jouw zaak werken. Maar voor ons dekt dat de volledige lading niet. Wij voegen er graag nog een niveautje aan toe: strategisch aan je zaak werken.
In aflevering 1 van de Bali Vibes Summer Podcast hadden we het al over hoe jij deze verschillende manieren van werken kan toepassen op workation. Vandaag vertellen we je hoe je dat ook in je dagelijkse leven kan doen.
In je zaak
Dit is het meest ‘voor de hand liggende’ (klanten)werk. Denk na over wie je bent als ondernemer en je hebt meteen een pasklaar antwoord.
Een schoonheidsspecialiste doet behandelingen. Een fotograaf neemt foto’s. Een bakker bakt brood…
Dit soort werk zijn dus jouw actieve inkomsten die rechtstreeks voor geld in het laatje zorgen.
Watch out! Heel vaak hebben mensen in hun hoofd dat dit the only way is om geld te verdienen. “Oei, houd je het hoofd boven water nu je zaak dicht is? Nu je geen behandelingen meer doet?”… Terwijl dit niet per se zo is. Keep on reading, please.
Aan je zaak
Dit omvat alles wat je doet om ervoor te zorgen dat er meer klanten IN jouw zaak komen. Het is dus het operationele luik van ondernemen: social media, webshop aanvullen, salon poetsen…
Aan je zaak werken is heel belangrijk omdat het ervoor zorgt dat je meer, alsook efficiënter in je zaak kan werken.
Strategisch aan je zaak werken
Dit is voor ons de allerbelangrijkste manier van werken, maar ook de allermoeilijkste omdat er vaak een mindsetblokkade bij komt kijken. Je bent aan het nadenken over je zaak en dat geeft je het gevoel dat je niet echt aan het werken bent omdat er geen fysiek resultaat of rechtstreeks inkomen uit voortkomen.
Voor vele ondernemers een echte mindf*ck!
Terwijl het eigenlijk net heel hard werken is. Want je reflecteert kritisch en zorgt er op die manier dat de bouwstenen van jouw bedrijf er staan – period.
Als je naar de grote CEO’s op deze aardbol kijkt, dan is het zo dat zij net hier heel goed in zijn. Zij houden zich niet bezig met facturen schrijven, stock bijvullen etc. Neen, in de plaats bekijken zij elke dag hun cijfers en denken ze strategisch na over de toekomst. Zij houden met andere woorden CEO-time met zichzelf, waarin ze alles wat er bij ondernemen komt kijken strategisch op een rijtje zetten.
Wil jij jouw bedrijf dus ook succesvol kunnen runnen – like a real CEO – dan ga ook jij moeten leren CEO-time in te plannen op een gestructureerde manier.
CEO-time suggestieplanning
- Elke week een uurtje om de cijfers te bekijken.
- Elke maand een halve dag om te reflecteren op de afgelopen maand.
- Elk jaar om een jaarplan te maken – de ideale manier =>>>> een workation, als je het ons vraagt!
Dus ons grote advies voor jou vandaag: zorg ervoor dat je die CEO-time met jezelf inplant. Want het is echt daar dat je het verschil gaat maken tussen of gewoon maar gaan, gaan, gaan (& doorploeteren), of succesvol gaan, gaan, gaan (& groeien).
Wil je graag samen met ons de CEO in jezelf naar boven halen? Neem dan deel aan onze gratis summer challenge. Twee maanden lang werken we eraan om van jou een (nog) betere CEO te maken. Kom hier alles te weten over onze challenge.