Warning: ook influencers zijn niet gratis

Een kort, maar krachtige ‘reality check’-blogpost: denk je dat werken met influencers gratis is? Think again! Net zoals elke andere marketingstrategie kost ook influencer marketing geld.

First things first, jij wil beginnen met influencer marketing te integreren in je groeistrategie? Lees dan dit artikel: Zo start jij met influencer marketing – zonder stress of budgetpijn

Ja, ik weet het. Het mag nog altijd een beetje vreemd lijken: voor sommigen is influencer zijn een job zoals een ander. Dat betekent dus dat ook influencers afhankelijk zijn van een ‘loon’, of een ‘beloning’ die ze krijgen in ruil voor hun diensten.

Onthoud dus goed: een influencer campagne is nooit gratis! Het is wel zo dat het niet per se om een geldelijke vergoeding moet gaan. Er zijn verschillende manieren om influencers te compenseren voor hun werk.

Klaar om jouw eerste stappen te zetten in de wereld van influencer marketing, maar weet je niet waar te beginnen? Zoek niet verder! 💥 Dit blogartikel is jouw perfecte startpunt.

Geldelijke vergoeding 
De meest standaard manier is een geldelijke vergoeding – een vast bedrag voor hun diensten. Best is om op voorhand af te spreken hoeveel dit zal zijn. 

Creatie van inhoud 

Een van de meest waardevolle vormen van samenwerking? De influencer maakt content met jouw product of dienst en jij mag die content ook inzetten op je eigen kanalen. Win-win dus.

Wil je die content extra on fire maken? Zet AI slim in om captions, mailflows of ad-copy automatisch af te stemmen op jouw doelgroep.

👉 Download hier het gratis e-book: 5 geheimen om AI strategisch in te zetten als ondernemer

Unboxing / Producten 
Bij unboxing of productreviews stuur je jouw producten gratis naar influencers, in de hoop dat zij deze in het openbaar uitpakken en tonen aan hun volgers.

TIP Stuur jouw product op eenzelfde moment naar verschillende influencers. Zo creëer je een momentum waardoor potentiële klanten denken: “Damn, ik zie het bij x en bij z. Dan moet het wel in zijn. Dit wil ik ook hebben!”

Co-creatie 
Je kan natuurlijk ook altijd samen met een influencer iets op de markt brengen. Denk daarbij aan een eigen product of een collectie. Zo heeft Ottolenghi bijvoorbeeld een eigen serviescollectie in samenwerking met Serax.

Team Boostways in de luxury cowork in Leuven Wijgmaal

Wil jij ook co-creëren, maar dan met strategische support en feedback van een team dat met je meedenkt?

In onze trajecten krijg je toegang tot een exclusieve Telegramgroep waar je rechtstreeks inzichten, ideeën en real-time feedback krijgt van ons en andere ambitieuze ondernemers.

Wil je ontdekken of een traject bij Boostways iets voor jou is?
👉 Boek hier je kennismakingsgesprek en we kijken samen of er een match is.

Let’s co-create your next level. Samen, maar op jouw tempo.

Ruil / Uitwisseling 
Ten slotte kan er ook een ruil gedaan worden tussen jou en jouw influencer(s) waar jullie allebei ‘beter’ van worden. Denk daarbij aan producten, bepaalde ervaringen… in ruil voor reclame op de social media. 

Blog 2024 04 09 Extras A

Wil je weten welke aanpak het beste voor jou werkt? Kom er zelf niet helemaal uit?

Download dan hier het gratis e-book ‘Aan de slag met influencers’. Deze cursus omvat een uitgebreide masterclass, checklists, templates en concrete cases, waardoor je alle ins en outs van influencer marketing leert kennen.

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community