Waarom een exitstrategie altijd van pas komt 

Vandaag op het menu, een topic dat heel veel ondernemers vaak links laten liggen: de exitstrategie. De eerste gedachte die nu in je hoofd opkomt: “Ja maar, Hannelore, ik wil mijn bedrijf helemaal niet verkopen. Ik onderneem té graag!” TOP, dat is alleen maar goed! Maar ik wil het hier toch even met je over hebben omdat een exitstrategie over meer dan ‘exitten’ alleen gaat. Het motiveert je om de juiste beslissingen te maken voor je bedrijf. En dat, liefste ondernemer, is wél wat jij wilt hé?

Ik start met een boekentip. De inspiratie voor deze aflevering haalde ik uit het boek ‘Sell Your Baby’ van Andy Coomans. To be real honest with you, ik heb het boek zelf nog niet helemaal uit, maar och god, wat een waarde dat ik er al uitgehaald heb! Zoveel zelfs dat ik vond dat het zijn eigen podcastaflevering / blogartikel verdiende!

Jij wil vele dieper ingaan op dit onderwerp? Dan is ‘Sell Your Baby’ absoluut aan te raden!

Wat is een exitstrategie?

Laten we beginnen met de basis: wat is een exitstrategie eigenlijk? Een exitstrategie is een plan dat je opstelt voor hoe, wanneer en onder welke vorm je jouw bedrijf wilt verlaten, oftewel ‘exitten’.

Het is als het ware jouw persoonlijke finale in het ondernemersspel, de beslissing om je bedrijf over te dragen of te verkopen. Dit kan onder andere betekenen dat je jouw aandelen verkoopt.

⚠️WARNING: JOUW BEDRIJF IS JOUW BABY NIET

Heb jij nu zoiets van: “Ja maar Hannelore, ik wil mijn bedrijf, mijn baby’tje, helemaal niet verkopen?!”

A.U.B. gooi die gedachten dan nu meteen weg! Want voor jouw groeiproces is het zo belangrijk om te beseffen dat jouw bedrijf niet jouw baby is. Het is een valkuil waar ondernemers veel te vaak intrappen.

Ik ga er niet te veel woorden aan vuil maken. Andy Coomans kan het veel korter en krachtiger zeggen dan ik: “Het is onmogelijk een succesvol bedrijf op te bouwen als het je kindje blijft.” Of anders gezegd, een bedrijf runnen met te veel emotionele betrokkenheid kan je beletten om open te staan voor andere visies en groeimogelijkheden.

Blog podcast 52 A

Waarom is het belangrijk om na te denken over een exitstrategie?

Ondernemers beginnen vaak vanuit passie en liefde voor wat ze doen, maar ze denken zelden na over de ‘verkoopbaarheid’ van hun bedrijf. Heel begrijpelijk! Want niet iedereen wil zijn of haar bedrijf verkopen.

En toch, of je nu wilt of niet, raad ik aan: denk vroegtijdig na over een exitstrategie.

Waarom?

Het zorgt ervoor dat je betere beslissingen kan nemen voor je bedrijf, which on the long term equals success, am I right?

Een exitstrategie vastleggen zorgt ervoor dat jij beslissingen kan nemen met meer afstand en minder emotionele lading, wat de groei van je bedrijf alleen maar bevordert. Bovendien kan een exitstrategie ook leiden tot nieuwe perspectieven en kansen die je anders misschien over het hoofd zou zien. Denk daarbij aan potentiële samenwerkingen,

Daarnaast is het zo dat jij nu misschien jouw bedrijf niet wil verkopen. Maar dat kan in de toekomst veranderen toch? Je weet nooit wat er gebeurt… Mocht deze situatie zich dus voordoen, dan heb jij jezelf en je bedrijf al voorbereid – of ook: je hebt jezelf werk, tijd én moeite bespaard. Jouw bedrijf is al verkoopbaar!

Jouw bedrijf = jouw huis

Als jij bijvoorbeeld nadenkt over het bouwen van een huis, dan ga je nadenken over hoe jouw toekomstige huis eruitziet. Je overweegt de fundering, de materialen, de indeling en zorgt ervoor dat deze duurzaam zijn.

Hetzelfde principe geldt voor je bedrijf.

Jouw bedrijf moet stabiel genoeg zijn om te overleven zonder jou. Daarnaast moet het ook flexibel zijn om zoveel mogelijk situaties aan te kunnen. En ‘verkoop’ is één van zo’n situaties, of je dat op dit moment nu wilt of niet.

Blog podcast 52 B

Hoe maak je jouw bedrijf nu verkoopbaar?

Heel simpel: een bedrijf dat verkoopbaar is, is een bedrijf dat zonder jou kan draaien. Jij moet jouw bedrijf met andere woorden zodanig structureren dat het zonder jou kan draaien. Je moet de controle kunnen loslaten en jezelf vervangbaar maken.

Hoe je dat heel concreet doet?

Nr1 1

Uitbesteden is één – en meteen ook de belangrijkste. Jij moet ervoor zorgen dat jouw bedrijf ook gedragen wordt door anderen.
Meer weten over waarom het als ondernemer een must is om te leren uitbesteden? Lees dit blogartikel.

Nr2 1

Met een sterke strategie zorg je voor een sterke fundering voor je bedrijf. No matter what happens in the future, de basis is er!

Nr3 1

Met een duidelijke visie geef je purpose aan je bedrijf. Dit zijn de redenen waarom jij met jouw bedrijf doet wat je doet. Dit is waar jouw bedrijf voor gaat – dus ook mocht het ooit overgenomen worden.

Nr4 1

Met een goed uitgedacht plan op lange termijn. Jij bedrijf heeft duidelijke doelen waardoor de boot (= jouw bedrijf) altijd weet welke koers die moet varen.
Boot? Koers? Jij weet (nog) niet wat ik hiermee zeggen wil? Lees dan a.u.b. het blogartikel ‘Naar waar vaart jouw boot?’

Goede vragen om jezelf hierbij te stellen zijn:

  • Kan jouw bedrijf nu al zonder jou draaien?
  • Welke stappen moeten worden ondernomen om dit mogelijk te maken?
  • Wat moet er gebeuren om jezelf steeds (een beetje) meer misbaar te maken in jouw bedrijf?

Voila, ik denk dat ik mezelf wel duidelijk heb gemaakt. Het is gewoon van cruciaal belang om na te denken over de toekomst van je bedrijf, rekening houdend met all the different scenario’s.

Zelfs als je dus nu niet van van plan bent om te verkopen, een exitstrategie helpt je om betere beslissingen te nemen, je bedrijf sterker te maken, en groeikansen te creëren.

So already start exiting a bit, will ya? 😉

Sta je al dat stapje verder?
Ben je op het punt gekomen dat je jezelf echt vervangbaar wil maken in je bedrijf?


Diamond Domination Mastermind = your answer.

Dit is ons mastermind programma voor die ondernemers die op dit moment al meer dan 20 à 25k per maand dragen en die echt hierover willen nadenken.

Wat als ik op pensioen ga? Wat binnen tien jaar? Wat binnen twintig jaar? Hoe kan ik mijn bedrijf nog meer schaalbaar maken? Hoe kan ik mijn inrichten zodat ik mezelf vervangbaar maak? Zodat ik echt 100 % misbaar word – en op andere dingen kan focussen?

Blog podcast 52 C

Dit zijn vragen die je bezig houden? Neem dan snel een kijkje naar het volledige Diamond Domination programma

Honger naar meer?
Dit zou je ook kunnen interesseren!

Word lid van
de Boostways
community.

Jouw bedrijf boosten met handige tips & tricks, stoere content & de nieuwste trends? We got you. Schrijf je in op onze nieuwsbrief en blijf helemaal up-to-date. En neen, we gaan je niet wekelijks spammen, no worries.

Boostways community