Ik had het met jou al over het belang van omnichannel marketing. Of jij die jouw boodschap verspreidt op verschillende kanalen die elkaar aanvullen – versterken weliswaar! In deze blogpost gaan we wat praktischer, meer hands-on te werk. Ziehier: een stappenplan voor jou omnichannel marketing.
First things first
Vooraleer ik overga tot het stappenplan, zijn er een aantal fundamenten die je eerst in orde moet maken om überhaupt aan succesvolle omnichannel marketing te kunnen doen.
PEO-model (Paid / Owned / Earned)
Er zijn drie soorten media:
- Owned = alle media in eigen beheer. Blog, website, social media…
- Paid: alle media waarvoor jij betaalt. Advertenties op Google, Youtube, in de krant …
- Earned: alle ‘verworven’ media: mond-aan-mondreclame, artikels in pers, …
De kunst van omnichannel marketing ligt… in verbinding zoeken tussen deze drie soorten media, alsook om ze vervolgens in te zetten in de verschillende fases van jouw funnels.
Onboarding & offboarding
Onboarding = het proces waarin jij potentiële klanten kennis laat maken met jouw onderneming.
Offboarding = het proces na verkoop waarbij jij ervoor wil zorgen dat een persoon klant bij jou blijft.
De kunst van omnichannel marketing ligt… in zowel aan onboarding als aan offboarding (wat vaker vergeten wordt) doen.
Pull vs push
Push marketing = jij die jouw boodschap heel actief in de richting van de klant duwt. Via advertenties op TV en social media bijvoorbeeld.
Pull marketing = de klant die zelf naar jou toekomt. Een influencer heeft bijvoorbeeld een post over jouw merk waardoor diens volgers jou zelf gaan beginnen zoeken.
De kunst van omnichannel marketing ligt… ook hier in een goede combinatie vinden. Hoe kunnen push- en pullfactoren elkaar versterken?
Evergreen vs ad hoc
Evergreen = al wat niet tijdsgebonden is en daardoor op elk moment verspreid of gepubliceerd kan worden.
Ad hoc = al wat wel tijdsgebonden is en daardoor maar op bepaalde momenten verspreid of gepubliceerd kan worden.
De kunst van omnichannel marketing ligt… voor een derde keer in een goede combinatie van de twee. Je hebt een sterke baseline nodig (evergreen) om dan campagnes (ad hoc) uit te kunnen voeren die jouw marketing zullen versterken.
4 steps to omnichannel marketing
Nu we deze basics op orde hebben, is het tijd voor the real deal: het 4 stappenplan om jouw omnichannel marketing on point te krijgen.
Stap 1: Begrijp jouw klant door en door
Weet wie jouw klant is, wat die bij jou zoekt, hoe die tot bij jou komt etc. Jij moet jouw klant en diens customer journey tot in de puntjes kennen.
Stap 2: Message with impact
Jouw boodschap moet binnenkomen bij de consument en daarvoor is positionering zo belangrijk! Want als jij weet wat je wil uitstralen, dan ga je jouw boodschap ook veel helderder kunnen uitsturen.
Stap 3: Bepaal jouw touchpoint strategie
Op welke kanalen wil jij communiceren? Welke touchpoints ga je aanraken? Daarbij is het belangrijk om op verschillende soorten media in te zetten. Traditionele media, online media en eigenlijk nog zoveel meer dan dat: influencers, ratings, reviews,…
Stap 4: Executie & monitoren
Eens je jouw strategie bepaalt hebt, moet je die natuurlijk ook uitvoeren en monitoren. Daarvoor is het belangrijk om naar alle mogelijke KPI’s te kijken. Tip: kijk verder dan de standaard KPI’s (NPS, TOMA, Reach, ROAS, Traffic, CAC, CLTV, CTR…).
ens je dit hebt uitgedokterd, is het belangrijk om niet alleen te kijken naar wat jij vandaag en morgen, maar ook op lange termijn kan verwezenlijken!
Of ook: wat kan jij doen om jouw bedrijf écht richting groei en succes te loodsen?
Good luck!
Kan je wel een handje hulp of zelfs een hand hulp gebruiken bij het opzetten van een goede marketingstrategie? Dan is het Golden Growth traject echt iets voor jou! Daarin stippelen we naast de marketing van jouw bedrijf nog zoveel andere onderdelen (mindset, financieën…) tot in de puntjes uit. Opdat jij en je bedrijf binnenkort alleen nog maar groot succes kennen!